Nyheter

Ny filmtjänst satsar på snabba släpp

Filmtjänsterna Film2home och Headweb samlar krafterna och lanserar uppstickaren Plejmo. Med Sveriges största digitala filmutbud hoppas man kunna utmana de etablerade prenumerationstjänsterna.(TT)
Publicerad 3 februari 2015
Filmtjänsterna Film2home och Headweb samlar krafterna och lanserar uppstickaren Plejmo. Med Sveriges största digitala filmutbud hoppas man kunna utmana de etablerade prenumerationstjänsterna. Den nya strömmade tjänsten, en sammanslagning av Film2home o
Filmtjänsterna Film2home och Headweb samlar krafterna och lanserar uppstickaren Plejmo. Med Sveriges största digitala filmutbud hoppas man kunna utmana de etablerade prenumerationstjänsterna. Den nya strömmade tjänsten, en sammanslagning av Film2home o

Den nya strömmade tjänsten, en sammanslagning av Film2home och Headweb, erbjuder ett växande utbud av filmer som kan strömmas direkt eller hyras i 48 timmar på mobila enheter, utan abonnemang. Enligt Plejmos vd Ulrika Lindwall har efterfrågan på transaktionsbaserade tjänster, att man i stället för att teckna en prenumeration betalar per visning och film, vuxit på senare år. I Plejmos fall handlar det om ett prisspann från gratiskampanjer till 49 kronor.

Även den illegala nedladdningen skvallrar om ett behov av lättillgänglig och ny film, menar Ulrika Lindwall. Hos Plejmo kan nya filmer erbjudas fyra månader efter biosläppet. Strävan är att minska den väntetiden ytterligare.

-Vi ser att många av våra konkurrenter måste börja skapa sitt eget innehåll för att kunna släppa tidiga releaser. Vi vill inte konkurrera med filmbolagen, utan i stället hitta en lösning där de känner att de vill släppa film tidigt, till en publik som är engagerad och villig att betala.

TT