Annons
Nyheter

Nya aktörer i fotbollens tv-rättighetscirkus

Konsumenterna är både vinnarna och förlorarna när fler utländska fotbollsligor strömmas på nätet. Till helgen lanseras ännu en tjänst - Strive. - Det är ett maxat utbud, frågan är om det verkligen finns en marknad på sikt, säger Thomas Ejderhov, chefredaktör på Idrottens Affärer.(TT)
Publicerad 15 augusti 2018

På fredag inleds spanska La Liga och på lördag italienska Serie A. Förra säsongen kunde ligorna framför allt ses i Nordic Entertainment Groups (NENT) Viasat-kanaler och strömningstjänsten Viaplay.

Men den här säsongen har en större internationell aktör tagit över rättigheterna, International Management Group (IMG).

””
Annons

"Många som trängs"

Två av världens största ligor kan den här säsongen - av tittare i Sverige - endast ses i strömningstjänsten Strive. En ytterligare plattform för fotbollsälskare att köpa abonnemang till. När tjänsten lanseras på fredag så är det med engelska kommentatorer.

””

I början av 2000-talet var Canal+ en ledande aktör på marknaden för internationell herrfotboll i svensk tv. Under 2010-talet har NENT varit dominerande.

I takt med att den smarta mobiltelefonen tagit över mångas vardag har det också ändrat människors tv-tittande. Under tisdagen stod det klart att sociala medier-jätten Facebook köpt strömningsrättigheterna för La Liga i stora delar av Asien den här säsongen.

"Inget hot"

””

TT: Var är rättighetsbranschen på väg?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons