Annons
Nyheter

"Yarden" - en skuggvärld nära oss

I filmen "Yarden" skildras ett hårt och rättslöst arbetsliv i samhällets skugga. Regissören Måns Månsson hoppas att den visuellt drivna historien ska väcka frågan hos publiken om hur mycket medmänsklighet egentligen får kosta.(TT)
Publicerad 1 februari 2016

Ända sedan arbetarna stegade ut ur fabriken i bröderna Lumières pionjärfilm för över 100 år sedan har arbete och dess roll i våra liv skildrats på film. Alla tider har sina historier och 2016 inleds med en hård titt in en deprimerande skuggvärld där "arbetarnas rättigheter" är ett främmande begrepp.

Precis som i Kristian Lundbergs självbiografiska bok "Yarden" kretsar handlingen kring ett stort billastarföretag i Malmös hamn, där de anställda tilldelas ett nummer och gör som de blir tillsagda. Nummer 11811 (en blinkning till Fritz Langs klassiker "Metropolis") är en udda fågel bland de inhyrda daglönarna, som för det mesta har invandrarbakgrund. Han är en svensk författare som är i svår ekonomisk kris och har gjort sig omöjlig i kulturvärlden.

Annons

Utmaningen triggade

Utmaningen att göra film av Lundbergs flytande, personliga och bakvända klassresa var det som triggade regissören Måns Månsson att ta sig an historien.

””

Huvudrollen spelas av Anders Mossling, en hittills i filmsammanhang okänd svensk skådespelare ("men en av landets absolut främsta"). Hans malplacerade utstrålning bidrar till den absurda humor som bubblar i de kyliga bilderna av yarden och dess arbetare. Ännu kyligare än i boken?

””

Ifrågasätter gränser

I de oroliga tider som präglar den svenska filmbranschen just nu verkar det bli allt viktigare för branschen att etikettera sina filmer, göra dem tydliga och säljbara för en specifik målgrupp. Måns Månsson håller inte med. Tvärtom har hans karriär handlat om att just upplösa och ifrågasätta genregränser.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons