Annons
Nyheter

Chaufförernas sömn hotad av inbrottsrisken

Godstransporternas innehåll är eftertraktade tjuvbyten - i snitt anmäls fyra stölder per dygn året runt. Chaufförerna är pressade, enligt Transportarbetareförbundet. - Det finns de som sover med kniven under kudden, säger förbundets arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.(TT)
Publicerad 8 december 2018

Spektakulära lastbilsinbrott där tjuvarna kommer över sprit, leksaker eller godis uppmärksammas då och då i medierna. Men inbrotten i rastande lastbilsekipage är vardagsmat.

Bara under november månad anmäldes 257 stölder i det som på polissvenska kallas "lastbilar, släpfordon och järnvägsvagnar avsedda för yrkesmässig godsbefordran".

Annons

Chaufförerna har ett ständigt dilemma: De måste följa regelverket och vila med jämna mellanrum - men de säkra platserna att stanna och sova på är alldeles för få.

Hittills finns det bara en handfull uppställningsplatser med förhöjd säkerhet i Sverige.

"Inte okej"

””

I slutänden blir stöldrisken ett hot mot chaufförernas vakenhet vid ratten, menar han. Sömnkvalitén försämras om man vet med sig att man sover intill en värdefull last på en mörk parkering där inbrottsrisken är stor. Vissa löser problemet genom att tumma på viloreglerna för att hitta en så säker rastplats som möjligt.

””

Växande problem

Precis som Transportarbetareförbundet har åkeribranschen länge drivit på för att det ska byggas fler säkra rastplatser för lastbilar. Ingemar Resare anser att den nuvarande bristen är ett stort problem.

””

Ett regeringsbeslut i somras inger visst hopp, anser både Gustaf Järsberg och Ingemar Resare. Trafikverket fick då i uppdrag att se över hur bristen på säkra uppställningsplatser ska kunna avhjälpas.

Privata aktörer

När ny infrastruktur planeras eller vägnätet byggs om ska Trafikverket skapa möjligheter för privata aktörer att etablera säkra uppställningsplatser och myndigheten ska också titta på möjligheterna att höja säkerheten vid befintliga rast- och uppställningsplatser.

Så länge de säkra rastplatserna är så få vilar ett tungt ansvar på den som beställer transporten, anser Ingemar Resare.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons