Trafikverket: Olycksvägen kommer att ses över
Olyckan inträffade mitt i natten i en kurva på länsväg 395 när en lastad malmtransport mötte en minibuss. Exakt vad som hände är inte fastställt men minibussen uppges ha kommit över i fel körfält och fordonen frontalkrockade.
Boende i området vittnar om att kurvan är olycksdrabbad. Bara under fredagskvällen hade en avåkning skett mindre än 100 meter från olycksplatsen.
””
Delat filerna
2018 var ett dystert år för olycksstatistiken på svenska vägar då 325 personer omkom i trafiken. Antalet var nästan 30 procent fler än 2017. Även om olyckor med så många omkomna som vid olyckan i Masugnsbyn är extremt ovanliga så är dödsolyckan knappast någon bra start på 2019, säger Maria Kraft, expert på trafiksäkerhet på Trafikverket.
””
Hastighetsbegränsningen på olycksvägen är 90 kilometer i timmen och ortsborna vill att den sänks till 60 kilometer i timmen samt att en förbifart byggs. Generellt så mittseparerar Trafikverket vägar där hastighetsgränsen är 80 eller över.
””
Hon har bara tagit del av Trafikverkets mätningar från 2017 på flödesnivåerna och bedömer att man inte skulle ha prioriterat annorlunda på den aktuella vägen utefter de värdena.
Vägen ses över
Vid dödsolyckor med lastbil är det sällan chauffören till det tunga fordonet som vållar olyckan, enligt Maria Kraft. Polisen utreder fortfarande hur den gick till och samtidigt drar en lång rad åtgärder i gång från Trafikverket.
””
Företagen Kaunis Iron och Malmtransport norr, som kör sträckan, hade dispens att köra på vägen eftersom förbifarterna inte färdigställts.
””
TT