Ungdomar dränks i alkoholreklam
Barn och ungdomar på 15Â-24 år nås av alkoholreklam och budskap om alkohol i snitt 1 120 gånger i månaden, enligt en rapport som tagits fram på uppdrag av organisationen IQ.
Utredningen har även tittat på hur alkoholbruket framställs.
””
Alkohol i ljus dager
Sociala medier står för en stor del av exponeringen. På sociala medier som Facebook eller Instagram syns ofta någon dricka eller bilder på flaskor och glas, och det är stor skillnad mellan könen.
””
Juan-Pablo Roa är överraskad över de höga siffrorna och tycker att det är hög tid att se över lagstiftningen för alkoholreklam.
Nu kan ett alkoholföretag exempelvis sponsra ett event med kändisar som sedan sprider alkoholbudskapen i sina sociala medier utan att det är reklam, enligt IQ.
Tusentals budskap
””
Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, står bakom rapporten. Vad gäller reklamgränsen säger hon i ett pressmeddelande:
"Många av de alkoholbudskap som når unga idag, inte minst via sociala medier, kanske inte i juridisk mening är alkoholreklam, men det är min starka övertygelse att det i många fall handlar om just marknadsföring av alkohol. Det finns all anledning att fundera över hur vi ska definiera alkoholreklam i framtiden."
TT