GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Konstnärens dotter invigde sin fars okända verk: ”Kvinnan i mitten såg jag direkt är från hans pensel”

Muralmålningen i tennishallen frilades för att restaureras i höst. I helgen som gick besökte konstnärsdottern Michaela Jolin tennishallen för att prata om sin far.
– Pappa hade mycket humor...., säger hon.
Klavreström • Publicerad 22 november 2021
Michaela Jolin höll i invigningstalet när hennes far Einar Jolins verk i tennishallen invigdes efter restaureringen i höst. Till vänster står dottern Matilda och till höger sonen Nicolai med flickvännen Wilda Andersson.
Michaela Jolin höll i invigningstalet när hennes far Einar Jolins verk i tennishallen invigdes efter restaureringen i höst. Till vänster står dottern Matilda och till höger sonen Nicolai med flickvännen Wilda Andersson.
Foto: Privat

Michaela Jolin är den kände konstnären Einar Jolins dotter. Att tennishallen från 1700-talet ruvade på ett annorlunda verk som hennes far målade under en semestervistelse på 30 eller 40-talet kände hon inte till - förrän det var dags att restaurera den i höst.

Och i lördags höll hon tal när verket som återfått sin forna glans skulle invigas under festliga former.

– Det var självklart för mig att komma och det var så roligt att få hålla invigningstalet. Och att så många var nyfikna, säger Michaela Jolin.

Hon har vaga barndomsminnen från sina egna semestrar i Klavreström dit de åkte på grund av att Jolins är besläktade med bruksfamiljen Ekströmer. Hon var åtta år när hon senast besökte bruket. Då var hennes yngre syster nyfödd och Michaela berättar hur hon och barnflickan vaggade barnvagnen över en tröskel i det stora huset som i dag är vandrarhem.

”Han brukade själv säga att det finns inga budskap i mina målningar, utan det ska vara för betraktaren att se. Han hade också tagit till sig från sin lärare Matisse att en målning ska inge glädje och harmoni”
Michaela Jolin

– Vi kallade det vildvaggning, kommer jag ihåg, säger hon och minns sin barndom.

Michaela Jolin var 17 år när Einar Jolin gick bort. Hon var ganska mycket pappas flicka, berättar hon. Michaela känns igen från tv och har medverkat i flera tv- och teaterproduktioner, både framför och bakom kameran. Det händer att hon får förfrågningar om att föreläsa om sin far. 2011 filmade hon dokumentären Jolin om Jolin som visades av SVT, där hon bland annat också varit inköpare av kulturprogram.

– Pappa hade mycket humor...

Michaela Jolin pausar, innan hon fortsätter att berätta om sin fars konstnärskap. Verket i Klavreström är inget som de talat om inom familjen. Under invigningstalet berättade Michaela att delfiner kan ses som en symbol för godhet, att den grekiska guden Arion avbildades under antiken med en delfin som räddade honom ur vattnet. Men varför nakna kvinnor rider på delfinryggarna i hennes fars verk, som verkar glatt ovetande om att de snart kastas i gapet på djävulen, är och kommer mest troligen fortsatt vara höljt i dunkel.

– Det var någon som skojade om att de kanske vara lite berusade och höll på och tramsade en kväll, men jag vet inte…, säger Michaela Jolin.

4 bilder
Michaela Jolin i tennishallen i Klavreström.
Einar Jolins muralmålning i Klavreström restaurerades i höst.
Einar Jolins muralmålning i Klavreström restaurerades i höst.
Einar Jolins muralmålning i Klavreström restaurerades i höst.
Michaela Jolin i tennishallen i Klavreström.
Einar Jolins muralmålning i Klavreström restaurerades i höst.

Verket är inte en typisk Jolin. Men den mittersta kvinnan besitter tveklöst konstnärens signum.

– Målningen är lite fragmentarisk men den är ju ganska gammal. Och man hade kanske tänkt att den skulle ha mera detaljer och färger och så, men jag tycker den är rolig, det känns som att den skulle kunna vara en skämtteckning eller liknande. Kvinnan i mitten som håller upp armarna är typiskt hans stil, det såg jag direkt att det var från hans pensel.

Verket är utöver Jolin signerad av brukssonen Johan Ekströmer. Vem som har målat vad utöver kvinnan med uppsträckta armar vet Michaela inte med säkerhet. Kanske stod Johan för färgläggning och överlät detaljerna till den erkände konstnären?

Hans andra muralmålningar är mer typiska än den i tennishallen, berättar hon. Och kanske ska man inte analysera för mycket. Einar Jolin lär ha ansett att man inte ska ”kokettera med sina neuroser”, ungefär att man inte ska använda sin ångest för att göra sig mera intressant. Dessutom skolades han i att behållningen av konst ska vara njutbar.

– Han brukade själv säga att det finns inga budskap i mina målningar, utan det ska vara för betraktaren att se. Han hade också tagit till sig från sin lärare Matisse att en målning ska inge glädje och harmoni, säger Michaela och fortsätter:

– Människor har så mycket bekymmer i sina arbeten och privatliv många gånger att när man kommer hem ska det vara vilsamt att betrakta hans målningar, och det brukar ofta konsthistorikerna säga när de pratar om honom att i bland gänget inom modernismen hade han verkligen tagit till sig den devisen av sin lärare.

Michaela arbetar även extra hos Bukowski. Där har hon sett ett ökat intresse för sin fars verk, som på sistone ropats in en bra bit över utropspriset. Att delfinmålningen nu finns till allmän beskådan och ska skyddas bakom ett specialglas gläder konstnärsdottern. Hon fick även höra misstankar om att väggen mitt emot kan hysa ytterligare ett verk.

– Har du hört talas om det? frågar hon.

Annika NiquetSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.