Annons

Vintermarknaden återkommer

Vintermarknaden i Näshult blev en succé i fjol. 22 februari är den tillbaka.
Uppvidinge • Publicerad 30 december 2013
Den första vintermarknaden i Näshult blev en succé. Därför blir det en fortsättning. 22 februari hålls årets marknad.arkiv Foto: Lars-Göran Rydqvist
Den första vintermarknaden i Näshult blev en succé. Därför blir det en fortsättning. 22 februari hålls årets marknad.arkiv Foto: Lars-Göran RydqvistFoto: 

500 personer kom till den första upplagan av vintermarknaden i Näshult. I år hoppas arrangörerna på ännu fler.

– Vi siktar på 1 000 personer, säger Erik Hjärtfors, som är en av de drivande bakom marknadssatsningen.

Annons

Det är ­näringsidkarna i Näshult som ordnar marknaden, och för att göra administrationen enkel sköts ekonomin via sockenrådets kassa.

– Tanken med vintermarknaden är att visa upp och marknadsföra företag som finns i på landsbygden, säger Erik Hjärtfors.

– Många är taggade för att vara med och hjälpa till med förberedelserna och arrangemanget kommer att bli riktigt häftigt.

Ett 30-tal knallar är målet, och inbjudan ska gå ut över hela Småland.

Dessutom kommer det att finnas upplevelseaktiviteter, som fyrhjulingskörning, hundspannskörning, ridning med mera,

– Vi siktar på att ha sju ”upplevelseknallar” på plats, säger Erik Hjärtfors.

Ett dragplåster förväntas Tanja Nordfjell att bli. Hon är same och hennes familj bedriver renskötsel i trakten av Åre.

– Tanja Nordfjell har tävlat i lassokastning och ska visa hur man kastar ­lasso. Hon ska också visa bilder, och det blir troligen i missionshuset som ligger bredvid marknadsplatsen, förklarar Erik Hjärtfors.

En nyhet för i år är att vintermarknaden ska ge Näshult en hel helg av festligheter.

– Vi ska ha en kickoff och fest i den närbelägna lanthandeln som också är café och restaurang, förklarar Erik Hjärtfors.

”Vi siktar på 1 000 personer.”

Stewe Jonsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons