Boss Media växer i Växjö

Nätspelsbolaget Boss Media blev lite anonymare i Sverige när det gick in i en större koncern för några år sedan och hamnade på den italienska börsen i?stället. Men på I 11-området i Växjö frodas den världsledande leverantören av mjukvara till onlinespel. Nu ska Växjökontoret växa ytterligare.
Växjö • Publicerad 3 februari 2011
Jesper Svensson, Marcus Lidberg och Jorid Bonaunet får representera en triss i framtidstro på Boss Media. Nu ska de få 25 arbetskamrater till.Foto: Lina Alriksson
Jesper Svensson, Marcus Lidberg och Jorid Bonaunet får representera en triss i framtidstro på Boss Media. Nu ska de få 25 arbetskamrater till.Foto: Lina AlrikssonFoto: Lina Alriksson
Foto: 

Det senaste stora projektet var ett kanadensiskt pokernätverk, baserat på mjukvara utvecklad i Växjö.

Det är det första statliga pokernätverket i Nordamerika och lanserades i december 2010. En viktig leverans som öppnat för fler motsvarande jobb i Kanada.

-Vi har haft personal som jobbat där i ett år. Det är det första statliga pokernätverket i ett land uppdelat i åtta delstater, vart och ett med en motsvarighet till Svenska Spel. Nu ska det dock bli ett nätverk över hela landet, säger projektledaren Marcus Lideberg som tillsammans med tekniker och andra medarbetare från Växjö tillbringat gans­ka mycket tid i Kanada det senaste året.

Boss Media har 230 anställda i Sverige, de allra flesta i Växjö.

Nu ska arbetsstyrkan här växa ytterligare när verksamhet som varit utlagd på konsulter i Indien och Ukraina ska plockas hem.

Omkring 25 personer ska anställas under årets första kvartal.

-Rekryteringarna är ett sätt att rusta oss för framtiden och bli än mer konkurrenskraftiga, säger personalchef Jorid Bonaunet.

-Ja, vi behöver investera mer här, det är ändå i Växjö vi skapat något unikt och har kärnkompetensen, säger utvecklingschef Jesper Svensson.

Det som söks är framför allt tekniker, testare och projektledare. En utmaning blir att få tag i de nya medarbetarna.

-Kompetensen finns men det gäller att hitta den. Vi har inlett ett samarbete med universitetet för att underlätta framtida rekryteringar, säger Jesper Svensson.

Företaget har tre huvudgrenar.

Utveckling av programvara för poker, kasino, bingo, spelplattformar och administrativ uppföljning sysselsätter ett 100-tal personer. De andra grenarna handlar om kundspecifika lösningar och teknisk support.

-Vi står oss bra eftersom vi varit med länge och har ett gott rykte, säger Jesper Svensson.

Så var Boss Media också en pionjär på statliga pokernätverk tack vare Svenska spel som var tidigt ute. Sedan dess har mjukvara levererats till flera statliga kunder.

-Spelbranschen är en av de snabbast växande när allt fler statliga bolag vill komma online.

-Alla statliga lotterier är väldigt reglerade och vi ligger väl framme med spelansvarssystem som sätter gränser för hur mycket, hur länge man får spela. Det kan variera mellan olika länder, säger Jesper Svensson.

-Men konkurrensen är hård. Ett trumfkort är att vi kan erbjuda alla nätspel, inte bara ett i taget, säger Jorid Bonaunet.

Annat var det de första fem åren då det bara handlade om kasino då tanken var att operera själva.

-Men första produkten var så bra att den blev självsäljande. Nu ägnar vi oss åt att leverera mjukvara.

1996 grundades Boss media och ett par år senare togs en av de före detta kasernerna på I 11 i besittning. Här har växtkraften varit stark även om det i Sverige blivit aningen anonymt de senaste åren.

2008 köptes företaget av amerikanska GTECH och dess division G2 som i sin tur ägs av italienska Lotto­matica.

GTECH är världsledande på traditionella lotterier men ville erbjuda on­lineprodukter och då passade ett företag som är väl etablerat på den marknaden väl in.

Förutom i Växjö har G 2, med totalt 720 anställda, kontor i Gibraltar, London, Belgrad, Hyderabad i Indien, Moncton i Kanada och Stockholm.

Kent Axelsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.