Busskontrollerna fortsätter
En förare ska exempelvis ha kört mot rött ljus.
– Jag ser mycket allvarligt på ett par incidenter, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör på Länstrafiken.
Länstrafiken beslutade för en månad sedan att tillsätta civilklädda kontrollanter på bussarna i Växjö med uppgift att granska hur förarna sköter servicen ombord. Bakgrunden var enligt Länstrafiken att se om det fanns någon sanning i de klagomål som kommit in från passagerare.
Kontrollanterna har nu granskat 34 körningar på olika linjer och presenterar slutsatserna i en rapport, som Smålandsposten tagit del av. Bland annat framgår det att bussens digitala informationsskyltar med tillhörande ljudsystem flera gånger inte fungerat samt att biljettmaskinen ibland strulat.
Dessutom visar rapporten att servicegraden bland förarna varierat. En förare ska exempelvis ha panikbromsat framför en fotgängare med följden att flera resenärer kastats ur sina stolar, en annan ska ha kört mot rött ljus och en tredje pratat i mobiltelefon under färd.
I andra fall är omdömena desto positivare, med förare som bemött resenären ”med god min” och kört ”lugnt och trafiksäkert”.
– Vi kan dra slutsatsen att det har varit ett par incidenter som jag ser mycket allvarligt på, men vi kan också konstatera att merparten av förarkåren sköter sig mycket bra. Det är några få som inte lever upp till de förväntningar vi har på dem. Vi har haft ett möte med Veolia och facket och jag tror att de tar det här på allra största allvar, säger Thomas Nilsson.
I rapporten framgår att en del teknisk utrustning inte fungerar på optimalt sätt, tror du att det kan utgöra ett stressmoment för förarna?
– De tekniska bitarna ska vi åtgärda, det har vi redan påbörjat. Det är självklart att om inte tekniken fungerar känner man en viss frustration, det har jag all respekt för. Här är nog de fall där biljettmaskinerna inte fungerar på bästa sätt ett större irritationsmoment än till exempel att skyltarna inte fungerar.
Veolias platschef i Växjö, Anders Söderlund, välkomnar rapporten.
– Vi har sett att det finns en del anmärkningar, men också en hel del positivt. De allra flesta av förarna gör ett bra jobb. Min inställning till det här med civilklädda kontrollanter har hela tiden varit att så länge man gör sitt jobb så har man ingenting att frukta, säger han.
Hur går du vidare med det här?
– Jag ska presentera den här rapporten för respektive förare som är inblandad och ta en diskussion med dem.
Projektet med civilklädda kontrollanter kommer att fortsätta och inom ett par veckors tid ska även uniformerade kontrollanter ut i bussarna med uppgift att se så att passagerarna har giltiga färdbevis.