Gräsklippare irrar runt – Växjöbo vill häva köp
En Växjöbo köpte för ett par år sedan en robotgräsklippare som skulle sköta om gräsmattan hemma i villaträdgården.
Men i fjol upptäckte Växjöbon att gräsklipparen inte fungerade som den skulle. När maskinen kom för långt i från gräsmattans ytterkanter stannade den och blev sedan ”desorienterad” och irrade ibland runt tills batterierna tog slut.
Växjöbon vände sig till den elektronikkedja där han hade köpt maskinen och den skickades tillbaka till tillverkaren.
Nu har Växjöbon vänt sig Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få hjälp i gräsklippartvisten. Han skriver i sin anmälan att tillverkaren hävdar att det inte är något fel på maskinen – utan på utformningen av hans tomt.
Växjöbon hävdar å sin sida att allt är robotens fel, den fungerar inte korrekt när den är några meter ifrån kantkablarna som ligger nedgrävda i gräsmattans ytterkanter.
Han kräver nu att få köpet hävt och det blir ARN som får granska och ta beslut i ärendet.