Annons

Herenco redo köpa fler företag i Växjötrakten

Herenco är stor ägare i tre profilstarka Växjöbolag. Och det är aktuellt med nya förvärv i området.
– Absolut, det kan du nog räkna med, säger affärsutvecklare Carl-Mikael Lindholm.
Växjö • Publicerad 31 maj 2020 • Uppdaterad 3 juni 2020
”Vi har stöpt om företaget ganska kraftigt”, säger affärsutvecklare Carl-Mikael Lindholm och tänker på försäljningen av Hall Media och det växande ägandet i flera börsbolag.
”Vi har stöpt om företaget ganska kraftigt”, säger affärsutvecklare Carl-Mikael Lindholm och tänker på försäljningen av Hall Media och det växande ägandet i flera börsbolag.Foto: Pressbild

Hans hustru Lovisa Hamrin äger rörelsen. Hon är fjärde generationen i familjeföretaget som har sin grund i Jönköpingsposten och H Halls Boktryckeri 1865.

1970 tog Carl-Mikael Lindholms svärfar Stig Fredriksson över som vd och bytte namnet till Herenco Industrier. Först köptes andra tidningar i närområdet in, sedan även industriföretag.

Annons

Första steget togs 1975 med det som blev Emballatorgruppen där Växjöplast ingår. Ett annat viktigt steg togs 2008 med förvärvet av Nyblomgruppen som i dag heter Pacson där Helmer Nilsson ingår.

För att skydda Herenco mot den tidens arvsskatt bildades 1986 Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse. En allmännyttig forskningsstiftelse som fick överta en tredjedel av ägandet i koncernen.

– När jag kom in 2016 hade vi löst ut stiftelsen ur Herenco. Stiftelsen låg då på runt 800 miljoner kronor, de har jag placerat i aktier i Balco och andra bolag. Så nu förvaltar vi runt 1,7 miljarder i stiftelsen, berättar Carl-Mikael Lindholm.

Herenco har ökat innehavet i Balco till över 20 procent. Aktierna i balkongtillverkaren från Växjö är värda över 440 miljoner kronor.
Herenco har ökat innehavet i Balco till över 20 procent. Aktierna i balkongtillverkaren från Växjö är värda över 440 miljoner kronor.Foto: Filip Sjöfors
Fakta

Balco

Balco grundades av Lars Björkman 1987. Han cyklade till sitt första jobb på Dalbo med en skiss på pakethållaren och lyckades ta hem ordern på 500 balkonger.

Marknaden vidgades först nationellt, sedan internationellt. Bolaget blev framgångsrikt inom framför allt renoveringssegmentet där gamla balkonger byts ut mot större, inglasade. Tillväxten tog tidigt fart och fick hjälp av investerare som vara beredda att satsa kapital. 2002 gick flytten till nuvarande lokaler på Älgvägen. I oktober 2017 var Balco moget för att introduceras på Stockholmsbörsen.

Nettoomsättning: 1,2 miljarder kronor 2019.

31 oktober 2017, strax efter börsintroduktionen, ägde stiftelsen drygt 3 procent av aktierna i balkongtillverkaren Balco till ett värde av 61 miljoner kronor. Nu äger Familjen Hamrin, det vill säga stiftelsen och Herenco tillsammans, drygt 22 procent och värdet är över 450 miljoner kronor.

– Balco är ett väldigt spännande och fint bolag, säger Carl-Mikael Lindholm som själv sitter i styrelsen och är ordförande i valberedningen.

Han kan prata länge och entusiastiskt om hur Balco jobbar med finansiering, energiförbrukning och andra miljöaspekter i samband med balkongbyggen som framför allt är inriktade på renovering.

– Att göra balkonger i sig själv är kanske inte det märkvärdigaste, men det de är väldigt duktiga på är att se affärsmodellen.

Carl-Mikael Lindholm säger att Herenco säkert fortsätter öka innehavet i Balco och kanske tar över stiftelsens post på sikt. Även om stiftelsen äger sig själv gör det ingen skillnad eftersom det är samma personer som företräder stiftelsen och Herencos ägarbolag.

Tidigare i år sålde Herenco den problemtyngda tidningsrörelsen Hall Media som en gång lade grunden till hela koncernen. Köpare var norska Amedia och svenska Mittmedia.

– Både hos min svärmor och min hustru har tidningsrörelsen varit hjärtat i bolaget. Samtidigt kände hustrun att Amedia och Mittmedia skulle kunna hjälpa Hall Media på ett bättre sätt. Vi skulle inte klarat utmaningarna själv på ett livskraftigt sätt. Då är det bättre att lämna över stafettpinnen till någon annan.

Annons

Carl-Mikael Lindholm påpekar att försäljningen ekonomiskt inte var någon större sak. Mot slutet omsatte tidningarna mindre än 500 miljoner jämfört med koncernens 3,5 miljarder.

Förpackningar var Herencos första steg utanför tidningsrörelsen. Emballatorgruppen med Växjöplast är en tung del av koncernen.
Förpackningar var Herencos första steg utanför tidningsrörelsen. Emballatorgruppen med Växjöplast är en tung del av koncernen.Foto: Urban Nilsson
Fakta

Emballator Växjöplast

Emballator Växjöplast grundades 1946 som AB Bakelitverken av Torsten Burde. Inriktning var från början bakelitprodukter som elartiklar och campingutrustning. 1960 inköptes den första maskinen för tillverkning av kapsyler som blev den dominerande verksamheten.

Företaget bytte 1979 namn till Växjöplast och flyttade året därpå till nuvarande lokaler på Smedjegatan. 1990 såldes det till Herencoägda Ulricehamns Bleck och blev del av Packgruppen. Den döptes 1997 om till Emballator.

Nettoomsättning: 134 miljoner kronor 2018.

Den tyngsta delen är Emballatorkoncernen som är inriktad på olika förpackningar. Växjöplast och de övriga bolagen styr sig ganska självständigt och har haft god lönsamhet.

Trögare har det varit för Pacson där Helmer Nilsson ingår.

– Vi börjar lägga ihop bolagen för att få ut skalfördelarna. Vi fokuserar också mycket mer på wellpapp. Men utvecklingen har varit lite långsam så där har vi bytt vd. Med den nuvarande vd:n går det åt rätt håll.

Trots att familjen Hamrin har långsiktiga ambitioner med sitt ägande, har den senaste tiden varit omvälvande.

– Alltifrån generationsskifte som vi har gått igenom till att vi har sålt vår medieverksamhet så vi har stöpt om företaget ganska kraftigt. Dessutom har vi blivit storägare i ett flertal börsbolag.

Inte minst efter försäljningen av Hall Media finns det kapital för nya förvärv. Ett krav är att det ska gå lätt att resa till bolagen från Jönköping. Men det är förhandlingsbart om företaget är tillräckligt intressant, som Lyko i Vansbro och Nolato i Torekov.

– Växjö tillhör vår hemmamarknad utan tvekan.

Carl-Mikael Lindholm är mycket positiv till Växjös utveckling. Med ett riktigt universitet och många IT-bolag tycker han att staden på flera sätt har kommit längre än Jönköping.

Det innebär att det inte är omöjligt att det blir fler Herencoföretag i vårt område?

Annons

– Absolut, det kan du nog räkna med. Djupare än så kan jag inte gå in på det. Inom närtid, säger Carl-Mikael Lindholm och skrattar hemlighetsfullt.

Pacson finns på 18 orter i Sverige. I Växjö har det klassiska tilläggsnamnet Helmer Nilsson.
Pacson finns på 18 orter i Sverige. I Växjö har det klassiska tilläggsnamnet Helmer Nilsson.Foto: Urban Nilsson
Fakta

Pacson Helmer Nilsson

Helmer Nilsson startade företaget som bär hans namn redan 1929. I början såldes främst kuvert och papper. 1934 öppnades butik på Storgatan i Växjö, sortimentet utökades med bland annat böcker och pennor. Efter hand växte verksamheten med tryckeri, kopiering och tillverkning av skyltar.

1965 byggdes centrallager på nuvarande plats vid Mörners väg. 1997 såldes Helmer Nilsson till Nyblomgruppen som 2008 köptes av Herenco. 2016 bytte den namn till Pacson.

Nettoomsättning: 170 miljoner kronor 2018.

Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons