GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kristina Bingström: Checklista för mer energi i vardagen

Håll till godo. En liten lista med enkla små punkter att ta till när allting tryter. För att få energi och ge energi.
Detta är en personligt skriven text i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det finns fördelar med att vara en hamster ibland. Nackdelen är att mejlkorgen ständigt svämmar över och att garderober och förrådsutrymmen aldrig tycks räcka till. Men när inspirationen tryter en dag är det fint att veta att det finns saker i gömmorna att plocka fram och använda – eller kanske till och med återanvända – en dag. Som i dag.

Det börjar ju kännas nu. Vår vanligtvis så stimmiga och härligt surriga miljö har det senaste året ersatts av ett nästintill ekande tomt redaktionshus där vi som fortfarande kommer till jobbet på jobbet har långt många fler än de rekommenderade kvadratmetrarna i avstånd till varandra och det stora flertalet härdar ut i hemmiljö. Det börjar slita på en nu. Kreativiteten går inte på högvarv av sig själv. Och jag misstänker att så är det för fler än oss.

Så därför. Håll till godo. En liten lista med enkla små punkter att ta till när allting tryter. För att få energi och ge energi. Var den kommer ifrån eller hur länge den legat till sig har jag glömt. Men klipp ut och spara och fyll på med egna aktiviteter som brukar få fart på just dig. Vi behöver det just nu.

• Lyssna på din favoritmusik – sjung med eller dansa också. I vår nya virtuella värld är det ändå ingen som ser om du mutar mikrofonen och stänger av kameran. Eller så bjuder du på dig själv till glädje för alla andra.

• Läs en bok. Plocka på måfå ur bokhyllan eller välj en gammal favorit.

• Ta en promenad eller stick ut och spring i skogen. Min absoluta favoritpunkt.

• Ta en kopp kaffe. En stooor.

• Var inte för hård mot dig själv. Lite svårare, men aj så viktig.

• Ta en paus från dator/ipad/telefon/tv. Se sen punkt 2 och 3.

• Sjung i duschen – eller bilen. Jag föredrar bilen.

• Ta en ny väg till jobbet, eller hem. Våga prova något nytt.

• Städa, på skrivbordet, i hemmet, i trädgården. Rensa i röran!

• Ring en vän.

• Rita en teckning eller skriv en dikt– du kan mer än du tror.

• Sluta jämföra dig med andra.

• Var öppen för nya förslag och möjligheter.

• Säg aldrig aldrig.

• Ta en kopp kaffe till.

• Läs en sida i en uppslagsbok. Vilken som helst. Jo, en del människor har fortfarande riktigt uppslagsböcker.

• Se till att få feedback.

• Tänk inte så mycket – bara gör.

• Gå på massage.

• Börja bakifrån.

• Slappna av. Andas. En gång till. Igen.

Så där ja. Nu känns det bättre. Trevlig helg!

Läs mer