GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filip Bolmgren: Lugna och fina nu – historien kommer döma er stenhårt

Så har den mest infekterade frågan sen bytet till högertrafik kommit till Växjö.
Filip BolmgrenSkicka e-post
Växjö • Publicerad 20 september 2021 • Uppdaterad 20 september 2021
Filip Bolmgren
Detta är en personligt skriven text i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Företaget Ryde har struntat i kommunens tack, men nej tack, och ställt ut hundratals gröna elsparkcykar i Växjö.

Lås upp – kör dit du vill och lämna sedan sparkcykeln för någon annan att köra vidare.

Det låter nästan som en gammal vision från ett framtidsmagasin på SVT 1965. Det delande ägandet, den fossilfria transporten, den skrikiga färgen.

Få har nog missat debatten i Sverige de senaste åren i takt med att fler och fler företag dumpat sina elsparkcyklar i Sveriges stora – och numera mellanstora – städer. De förstör stadsbilden, orsakar olyckor och är allmänt i vägen, låter det i debatten.

Växjö kommun fick i somras många klappar på axeln när man sa blankt nej till elsparkcyklar i Växjö – äntligen en vettig kommun som står upp mot ondskan själv.

Men här får jag nog ändå höja ett litet varningens finger.

Om vi tar en liten titt bakåt i tidningsarkiven hittar vi Stockholm år 1899. Tonen i tidningarnas insändarspalter är så hård att man kan tro att elsparkcykeln uppfanns redan då.

Meningar som “Motorvälten på Drottninggatan”, “Monstrum horribile” och “Pansarkolossen till lands” används i den hårda debatten.

Vad handlade det om då?

Jo. Den första motordrivna bussen i Sverige provkördes på Drottninggatan i Stockholm och de klagande rösterna tyckte nog varken att de var oresonliga eller bakåtsträvare. Säkerligen både lät och luktade den första bussen fruktansvärt och barnsjukdomarna var nog fler än så.

Men tänk om vi stannat där och gett upp? I dag är det väl få som tycker att bilar och bussar inte har en självklar plats i trafiken eller stadsbilden.

Jag kan inte låta bli att följa debatten om elsparkcyklarna och fundera hur det är om 10 eller 20 år. Lyckas kommunerna stoppa uthyrningen och döda företagen som levererar fordonen eller är det ett lika självklart inslag som bilen är i dag?

Bussen på bilden är inte riktigt så gammal utan är från 1976.
Bussen på bilden är inte riktigt så gammal utan är från 1976.
Foto: Carl Carlert/SMP

Växjö kommun får ryggdunkningar för att man är bland de första kommunerna att säga blankt nej. Tänk om man i stället hade ambitionen att vara den första kommunen där man får det att fungera på ett rimligt sätt.

Att som Ryde gå emot kommunens önskemål och kuppa in fordonen är ju knappast en önskvärd lösning – men samtidigt inte en oväntad sådan när det i övrigt är svaret nej som ges.

Tänk om man hade satt sig ner med de företag som ville etablera sig här och ställt upp tydliga krav. Kanske särskilda parkeringszoner med rejäl rabatt för den som parkerar där. Sänkt hastighet helgkvällar och nätter då fyllekörandet är som mest problematiskt. Bank-ID-inloggning för att minska minderåriga som kör. Krav på att man tar en bild på elsparkcykeln efter man parkerat – och så måste företaget göra stickprov och straffa dåliga parkeringar.

Kanske dåliga idéer – det finns säkerligen bättre sätt att reglera marknaden.

Poängen är att Växjö kommun har en bra möjlighet att visa vägen och ställa kraven INNAN varenda företag kommer hit och dumpar elsparkcyklar mot kommunens vilja, i stället för att ha den svåra uppgiften Stockholm och Göteborg har framför sig – att reglera i efterhand.

Men man har valt den enkla vägen. Den med ett rakt nej.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.