P-avgifter ger miljonvinster
Avgiftshöjningen, som genomförs allt eftersom man hinner omprogrammera parkeringsautomaterna, förklaras i första hand av att parkeringsavgifter numera är momsbelagda. Det har en dom i regeringsrätten slagit fast.
I zon ett, inom rutnätsstaden, kommer inte avgiftshöjningen att fullt ut täcka momsen. Men å andra sidan höjs avgifterna i zon två med upp till 50 procent, dubbelt så mycket som momsen.
Folk betalade 20 miljoner kronor i parkeringsavgifter i Växjö förra året. Kostnaderna för parkeringarna uppgick till drygt sex miljoner. Men att plocka momskostnaden ur det överskott kommunerna redan har på parkeringsavgifterna har inte varit aktuellt, enligt tekniska nämndens ordförande Ulf Hedin.
– Det är ju inte så att vi lägger de här pengarna på kistbotten. De går till att täcka andra kostnader, som parker och gatuskötsel.
Är det rätt att lägga extra skatt på bilförarna genom höjda parkeringsavgifter?
– Man kan inte säga att det är en extra skatt. Det är skillnad på skatt och avgifter. Avgifter går till att täcka kostnaderna inom just det området.
Finns det någon gräns för hur höga parkeringsavgifterna kan bli?
– Nej, egentligen inte. Det kvittar vilken avgift vi sätter så tycker många att den är för hög när man jämför med gratisparkeringarna på Samarkand exempelvis. Men då tänker man inte på att butikerna tar betalt för parkeringen på sina varor.
Problemet är, enligt Ulf Hedin att alltför många Växjöbor som skulle kunna cykla eller åka buss till centrum tar bilen i?stället. För att minska antalet bilar i centrum är parkeringsavgiften relativt hög.
Hur ska den som inte har några kollektiva alternativ göra?
– Ja, de får parkera längre ut.
På villagatorna?
– Nej, det vill vi inte. Om det blir ett problem måste vi ordna infartsparkeringar i stadens utkant.
Det går enligt Ulf Hedin inte att skilja på avgifterna för arbetspendlare som bor på landet och dem som bor på Teleborg. Då går målsättningen att minska biltrafiken först.
– Vi är medvetna om att det finns människor som det blir problem för, men vi vet inte hur stort problemet är. Ett företag som finns i stan ska kanske supporta sina anställda för att lösa parkeringsproblemen.
Växjö kommun har i utredningar fått kritik för brister i kollektivtrafiken, även inom stadsgränserna. Bussresandet har också minskat. Den kritiken tar Ulf Hedin till sig.
– Det kan handla om turtäthet men kanske också att bussarna inte går på rätt ställe. Det måste bli bekvämare och snabbare att ta bussen. Men det kräver investeringar.