Annons

”Vi vill få hit studenter som vill göra samhällsnytta”

2013 kan en ny lärar-utbildning med inriktning mot arbete i mångkulturella skolor starta på universitetet. – En jättespännande möjlighet där det finns stort behov, säger professor Per Gerrevall.
Växjö • Publicerad 11 februari 2012
I juni beslutar nämnden för utbildningsvetenskap, där Per Gerrevall är ordförande, om den profilerade lärarutbildningen ska starta.Foto: Lars-Göran Rydqvist

Bokelundskolans rektor Cecilia Wallinder är positiv till den profilerade lärarutbildningen:

-Lärare ska vara utbildade för det uppdrag som möter dem.

Annons

I samarbete med flera Växjöskolor planerar Linnéuniversitetet att utbilda lärare som ska jobba i skolor med elever med invandrarbakgrund. Utbildningen vänder sig till studenter som vill mer med sin lärargärning är att enbart undervisa.

-Vi vill få hit studenter som vill göra samhällsnytta. Studenter som bidrar till att förändra och förbättra möjligheterna för utsatta barn och ung-domar, säger dekan Per Gerrevall.

Riksintag ska tillämpas och enligt Per Gerrevall är tanken att särskilt lämpade studenter antas, exempelvis studenter som talar flera språk, har dokumenterade erfarenheter och kan motivera varför de vill gå utbildningen. Det kan också bli tal om intervjuer vid antagningen. De exakta formerna för antagning och utformning av kurserna är inte klara, detta ska en arbetsgrupp utreda. I juni beslutar nämnden för utbildningsvetenskap om utbildningen ska starta, berättar nämndens ordförande Per Gerrevall som skrivit underlaget som arbetsgruppen jobbar utifrån.

- Jag hoppas verkligen att det blir av! Det är bra för lärarutbildningen att utmana sina gränser och ramar. De erfarenheter som dras har även övriga lärarutbildningar nytta av.

Om nämnden säger ja kan de första studenterna, preliminärt 30, antas hösten 2013.

Flera Växjöskolor ska knytas till projektet, en av dem är Bokelundskolan – kopplingen till praktik ska vara stark.

- Jag hoppas verkligen att personal från Bokelundskolan ska vara med och utbilda lärarstudenterna! De har god inblick i vilken problematik lärare kan möta, samtidigt blir det en ömsesidig kompetensutveckling, säger Per Gerrevall.

Ett annat viktigt inslag som arbetsgruppen utreder är om eller hur lärarstudenterna kan samarbeta med studenter som pluggar till psykolog, polis eller socionom. Förhoppningen är att studenterna ska jobba med gemensamma case och vänja sig vid varandras yrkesroller.

– Det är mycket debatt kring skolan, om att skolan inte lyckas i områden som Bergsjön och Rosengård. Problem som samhället inte klarar av kan vi möta inom lärarutbildningen, säger Per Gerrevall.

Cecilia Wallinder anser att utbildningen definitivt behövs och är positiv till samarbetet mellan lärarstudenterna och studenter som pluggar till psykolog, polis och socionom.

Annons

-De kommer att samarbeta i framtiden också och då känner de till varandras uppdrag, säger Cecilia Wallinder.

Svenska som andraspråk är ett viktigt ämne som studenterna på den nya utbildningen måste ha med sig. Att en fram- tida lärare själv talar flera språk är också bra menar Cecilia Wallinder, liksom nyfikenhet och intresse för andra kulturer.

-Lärare ska vara förberedda för vad de utbildas till.

Jag hoppas verkligen att personal från Bokelundskolan ska vara med och utbilda lärarstudenterna! De har god inblick i vilken problematik lärare kan möta.

Hilda Frankki
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons