Sjöstugans Jonas Olsson blir årets turistentreprenör

Älmhult ,
Foto:
De senaste åren har campingen fått bland annat bastubåten på bilden, konferensanläggning och äventyrsgolfbana. I december i fjol blev utbyggnaden av restaurangen klar.
Foto:

Med en omsättning som ökat lavinartat de senaste åren belönades Jonas Olsson som driver Sjöstugans camping med utmärkelsen årets turistentreprenör vid en ceremoni på residenset i Växjö under torsdagskvällen.

– Jag blev förvånad. Jag var stressad och de ringde mitt i lunchen, jag sa att jag inte hinner prata nu. Du får ringa sen, sa jag lite otrevligt. Sen ringde de efter lunch och berättade. Jag blev överraskad och jätteglad, säger pristagaren själv.

Sjöstugan, som ligger i Bökhult i Älmhults kommun, prisas för sina många investeringar de senaste åren, bland annat konferensanläggning och hotell, bastubåt, jacuzzi och äventyrsgolf. Jonas Olsson har mod, ekonomiskt sinnelag, god branschkännedom och service, tycker juryn som valt honom. Priset delas ut för 15:e gången av Destination Småland och Almi. Jonas Olsson är nu också automatiskt nominerad till Stora turismpriset.

– Framför allt belönas att han har haft en positiv utveckling över lång tid, säger Destination Smålands marknadschef Cathrine Rydström.

Jonas Olssons omsättning har nämligen "ökat lavinartat". För några år sedan handlade det om tre-fyra miljoner, i år räknar han med att omsätta någonstans mellan 14 och 15 miljoner för både campingen och restaurangen.

Varför denna ökning?

– Det är för att vi är duktiga och har bra stugor. Vi har en fin camping och ett bra läge. Många stamgäster återkommer. Och sen är camping på tapeten igen. Husbilsförsäljningen ökar också jättemycket. Jag tror att min generation, 70-talister, de köper sina husvagnar nu med sina barnfamiljer. De vill återuppleva sina minnen från när de campade som barn, säger Jonas Olsson.

Handlar det om nostalgi?

– Det är många faktorer. Det är osäkert i världen, folk vill inte flyga till Turkiet längre med all-inclusive. Sen är det dyrt, och flyg är inte bra för miljön. Vi 70-talister är så beresta, det lockar inte längre att åka till resorten och äta äcklig mat. Då vill man hellre vara på en ö någonstans med sin familj och se solnedgången.

Men fler gäster kräver mer utrymme. Jonas Olsson vill hyra mark av kommunen för utökat tältcamping och fler parkeringsplatser. Men ingenting är klart, först måste länsstyrelsen säga sitt om strandskyddsdispensen.

På lång sikt är han även intresserad av att köpa mark av kommunen. Han har byggt så mycket han kan på nuvarande tomt. Men för tillfället saknas likvida medel till en sådan affär, och Jonas Olsson vill inte ta in någon extern finansiär. Att vara en del av en stor campingkedja blir inte lika personligt och inte lika bra, tror han. Dessutom vet han inte om motparten är intresserad av en sådan markaffär.

– Kommunen vet inte vad de vill heller. Jag har varit på både Peltola och Almkvist. Nu får jag gå på den tredje, säger Jonas Olsson och syftar på nytillträdda kommunalrådet Eva Ballovarre (S).

Nu gäller det för Jonas Olsson att se över organisationen och anställa mer folk. När verksamheten växer så snabbt går mycket tid åt till att släcka bränder. Han har också tankar på fler nysatsningar för kommande säsonger, men vill inte precisera vad det handlar om i nuläget.