Annons

Två år till nytt Ikeavaruhus

Om två-tre år står ett nytt Ikea-varuhus på plats utmed riksväg 23 i Älmhult. Så ser tidsplanen ut om Ikea själv får råda avslöjar Tomas Carlzon, vd för Ikea AB under torsdagens möbelriksdag i Lammhult.
Älmhult • Publicerad 7 januari 2010
Om två-tre år kan Ingvar Kamprad invigningstala utanför ett nytt Ikeavaruhus i Älmhult
Om två-tre år kan Ingvar Kamprad invigningstala utanför ett nytt Ikeavaruhus i ÄlmhultFoto: Lena Gunnarsson

– Det avgörande för oss är hur tillståndsgivningen går framöver, om Älmhultsborna önskar ett nytt varuhus eller om vi har en lång process med överklaganden framför oss.

Han kallar beskedet om varuhusbygget som lämnades av Ingvar Kamprad själv i Smålandsposten för en tidig och mycket efterlängtad extra julklapp. Själv har Tomas Carlzon mer än 30 års anställning och de senaste har önskemålen om ett stort, rationellt varuhus med ett fullt Ikea-sortiment varit många internt. Han tror inte att många utanför Ikea känt till att världens första varuhus, invigt 1958, haft en sådan begränsad mängd artiklar.

Annons

Som vd för moderbolaget Ikea AB har han litet inflytande över byggtakten, de besluten sitter hos Ikea Svenska försäljnings AB men har med placeringen i Älmhult ansvar för kontakterna med kommunen. Där vilar nu ett stort ansvar för att tidsplanen kan hållas

– Helst hade vi ju sett att varuhuset varit byggt igår, säger Tomas Carlzon skämtsamt.

Samtidigt är det mycket som ska klaras av, anslutningen till riksväg 23 med Haganäsleden och den framtida handelsplatsen måste börja byggas. Regionförbundet Södra Småland fått med den i vägtrafikplanen för de kommande tio åren, men först på fjärde plats bakom satsningar på till exempel Alvesta resecentrum och utbyggnaden av Växjö bangård.

Från regionförbundet är signalerna tydliga, med 678 statliga miljoner kronor att förfoga över under tio år måste det till annan finansiering för att vägsatsningar ska komma igång fort. En passning till Älmhults kommun.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons