Magnus Karlsson: Algoritmen gav publicisterna skrämselhicka

Växjö Artikeln publicerades

Gårdagens stora branschsnackis handlade om en förändring i Facebooks algoritmer.

Låter det som ett trist och fikonspråksaktigt ämne för en spalt här på sidan 4? Det är det inte, stå ut en stund:

Algoritmerna på Facebook styr vad du ser på sajten. Följer du till exempel grupper som diskuterar ny litteratur är sannolikheten högre att du får andra bokrelaterade inlägg och reklam för en nätbokhandel i ditt flöde. Det är det här som är grunden till det vi kallar filterbubblor, som jag tidigare har skrivit om här i spalten.

Gårdagens diskussion kommer sig av att Facebook bestämt sig för att prioritera upp inlägg från dina Facebookvänner – och prioritera ned bland annat nyheter från publicister.

Det är naturligtvis det sistnämnda som fick många journalister att sätta kaffet i vrångstrupen.

Smålandsposten fick ett brev i ärendet från Facebook under torsdagskvällen och vi gjorde, sannolikt som alla andra mediehus i Sverige, en snabb analys över vilka konsekvenser detta kan få för Smålandsposten. Vi, liksom i praktiken alla våra kollegor, använder Facebook som en indragare på våra sajter. Om vi prioriteras ned – vad gör det då med trafiken på smp.se?

Facebooks grundare och VD Mark Zuckerberg presenterade nyheten om en förändrad algoritm.
Foto: Nam Y. Huh
Facebooks grundare och VD Mark Zuckerberg presenterade nyheten om en förändrad algoritm.

Vårt spontana svar: Troligen inte särskilt mycket. Med den analysen ställer vi oss en bit ifrån flera av landets medietyckare som kommenterade igår. Läs till exempel Martin Jönssons analys i DN eller Dan Willstrands debattartikel på Dagens Media.

Så varför är jag inte direkt orolig?

För det första är Smålandsposten inte beroende av en trafikkälla. Som lokaltidning med ett starkt varumärke har vi merparten av trafiken till smp.se från läsare som själva skriver in adressen i sin webbläsare. Vi delar också ganska få nyheter på Facebook om man jämför med många branschkollegor.

För det andra kommer Facebook att prioritera inlägg som kommenteras och delas. För vår del handlar det alltså om att dela material som engagerar våra läsare: Så länge vi lyckas med det… tja, då borde förändringarna inte få så stor effekt.

Om några månader vet vi svaret.