Kriget om elektronikkunderna hårdnar

Ekonomi Artikeln publicerades

Den redan hårda konkurrensen om kunderna när det gäller hemelektronik och vitvaror skärps ytterligare i Växjö. I dag slår Europas största butikskedja i branschen upp portarna till sitt sjunde svenska varuhus där 79 personer fått jobb. Det är fulladdat med 45 000 olika artiklar.

På Handelsplats I 11 i Växjö har tyskägda Media Markt slagit upp en byggnad på 4 700 kvadratmeter, varav 3 200 är butiksyta. Butik och lager har fyllts med varor och personalen utbildats. Starten är viktig.
– Den närmaste tiden avgör mycket. Det gäller att ha rätt attityd så att vi får ett bra rykte direkt, säger Fredrik Horneij, varuhuschefen som också är minioritetsdelägare i Växjöanläggningen.
Han har jämtländska rötter men kommer närmast från Malmö där han bland annat varit chef för en Onoffbutik.
– Vi har haft tur och fått tag i kompentent personal. De anställda ska inte bara ha kunskap om varorna utan också vilja utvecklas personligt och ta egna initiativ. Det är viktigt att de vill vara med och påverka, säger han.
Det lokala engagemanget ingår i kedjans filosofi.
– Till en början har allt här köpts in centralt. Men ansvaret ligger i fortsättningen på butiken. Sortimentet ska kunna justeras och anpassas efter hand, beroende på vad som efterfrågas i regionen. Kampanjer och annat styrs också lokalt, säger Sverigechefen Per Wernesson.
Han ser Växjö som en självklar plats för etablering och aviserar att man ska ta för sig i marknadsföringen. Där kedjan öppnat butiker har det ofta startas priskrig.
– Det har hänt att konkurrenter stått med megafoner i våra öppningsköer samt delat ut flygblad och rabatterbjudanden. I Växjö har vi redan noterat att konkurrenter annonserat om erbjudanden de inte varit närheten av tidigare. Det visar att vi kan bidra rejält till sänkta priser i Växjö, säger han.
Mycket av allt är ett motto och målet är att bli den ledande återförsäljaren av hemelektronik i Sverige.
– Vi vill ha flest antal artiklar av flest kända varumärken, vara först med nyheterna och ha lägst priser i alla prissegment. Att kontrollera priserna blir ett dagligt slagsmål, säger Per Wernerssson.
Han poängterar att alla varor ska vara påslagna och laddade i butikerna så att kunden kan prova dem.
– Servicen är en viktig konkurrensfaktor. Där måste vi visa att vi är bra. Man ska kunna få svar på sina frågor i butiken, men vi ordnar också installationer i hemmen av till exempel TV-apparater, datorer och vitvaror eller av GPS och stereoanläggningar i bilar, säger Fredrik Norneij.
Om målet är högt för expansionen i Sverige är det inte mindre kaxigt sett till hela koncernen.
– Det blygsamma målet är att bli största återförsäljaren i världen precis som vi är i Europa. I dag är vi femma efter några amerikanska kedjor. Men vi växer hela tiden. Det senaste av 14 länder där vi etablerats är Turkiet, förklarar Per Wernesson.
Media Marktkoncernens totala omstätning för 2005 vara 15,5 miljarder euro och 2006 växte den med ytterligare 15 procent.