Annons
Nyheter

En av fyra elever bestulna i skolan

Var fjärde niondeklassare har blivit bestulen i skolan i åttan eller nian. Och eleverna har med sig allt mer värdefulla saker till skolan. Ett dilemma för skolorna, som har svårt att erbjuda säker förvaring.
Nyheter • Publicerad 5 maj 2011
Michelle Smith, Elin Hjortskull och Nina Fyrman.
Michelle Smith, Elin Hjortskull och Nina Fyrman.Foto: Filip Sjöfors
Anders Elingfors, rektor på TC.
Anders Elingfors, rektor på TC.Foto: Filip Sjöfors
Michelle Smith, Elin Hjortskull och Nina Fyrman.
Michelle Smith, Elin Hjortskull och Nina Fyrman.Foto: Filip Sjöfors
Det är lätt hänt att man tappar sin mobil och sedan är den stulen. Var fjärde niondeklassare har någon gång blivit bestulen i åttan eller nian, visar Smålandspostens ungdomsenkät. Sex procent har blivit bestulna flera gånger.
Det är lätt hänt att man tappar sin mobil och sedan är den stulen. Var fjärde niondeklassare har någon gång blivit bestulen i åttan eller nian, visar Smålandspostens ungdomsenkät. Sex procent har blivit bestulna flera gånger.Foto: Filip Sjöfors
Niondeklassarna Michelle Smith, Elin Hjortskull och Nina Fyrman håller koll på sina grejer för att undvika stölder.
Niondeklassarna Michelle Smith, Elin Hjortskull och Nina Fyrman håller koll på sina grejer för att undvika stölder.Foto: Filip Sjöfors

Tänk en vanlig arbetsplats. Där var fjärde person blivit bestulen minst en gång i åttan eller nian. Och ledningen vidtar visserligen åtgärder, men ser egentligen ingen riktig lösning.

Så är det i skolan. Enligt Smålandspostens ungdomsenkät som genomfördes i vintras har var fjärde elev blivit bestulen i skolan i Kronoberg.

Annons

Och det är dyrare saker än pennskrin och mössor. I dag har eleverna med sig värdefulla saker till skolan: Mobiltelefoner, mp3-spelare, kameror, dyra jackor, datorer.

Samtidigt har skolmiljön inte förändrats. Fortfarande har eleverna samma plåtskåp att förvara sina tillhörigheter i, skåp som ofta är enkla att bryta upp och där reservnycklar kan komma i omlopp. Det som återstår är att bära på sina saker. Och det är så de flesta stölder sker. Man lägger ifrån sig grejerna, glömmer dem för ett ögonblick, och sedan är de borta.

– Jag känner flera som blivit av med mobilen. Senast var det en kompis som glömt den i ett klassrum, och sedan gått tillbaka direkt, och då var den borta. Hon kollade med vaktmästaren också, men fick aldrig tag i den, säger Elin Hjortskull.

Hon går i nian på Teleborg Centrum, TC. Vi träffar henne och kompisarna Michelle Smith och Nina Fyrman i skolans fritidsgård.

– Eller sitter man och så trillar mobilen ur fickan. När man kommer tillbaka är den borta, säger Michelle Smith.

– Jag ser till att ha fickor med dragkedja, säger Elin Hjortskull.

Men kan man inte lägga sina saker i skåpen?

– Det går rykten om att elever fått tag på huvudnyckeln till skåpen. Det har varit stölder i låsta skåp, säger Michelle Smith.

– Men jag lämnar saker i mitt skåp ändå, säger Elin Hjortskull.

– Och så är det idrotten. Då tar vi med oss väskorna in på lektionen. De har sagt att vi ska göra så från skolan, säger Nina Fyrman.

Annons

– Innan hade vi skåp på idrotten, men det funkade inte, det fanns reservnycklar ute till dem också, så de var inte säkra, säger Elin Hjortskull.

De undviker att ta med sig för mycket pengar till skolan, eller värdesaker de inte behöver. Men mobilen är en självklarhet.

– Jag har hästar hemma och behöver veta om något händer med den, säger Nina Fyrman.

– Och om man ska någonstans efter skolan. Man behöver den, säger Elin Hjortskull.

Men det är inte alltid så snyggt att ha mobilen i fickan. Hur gör ni?

– Man har den i behån, det har alla. Speciellt om man inte har några fickor. Jag skulle aldrig lämna den i skåpet, säger Michelle Smith.

Tycker ni att skolan tar tillräckligt ansvar?

– Lämnar man mobilen på ett bord får man skylla sig själv. Men har man lagt något i ett skåp och sedan stjäls det från det borde de stå för det, tycker Elin Hjortskull.

– Det här med huvudnyckeln borde lösas. Man ska kunna låsa in saker i sitt skåp, säger Michelle Smith.

Anders Elingfors är rektor på TC. Han berättar att det blir nya skåp till hösten, sådana som man låser med ett eget hänglås och då kommer man ifrån huvudnyckelproblematiken.

Annons

– Då syns det i alla fall om någon gjort inbrottsförsök.

För några månader sedan gick skolan ut med ett brev till eleverna och deras föräldrar om att man inte ska förvara värdesaker i skåpen.

– Vi kan inte garantera säkerheten som det är just nu.

Han tycker att det är ett problem att det stjäls.

– Det går i sjok. Ett tag var det mobiler. Ett tag cyklar. Nu har det varit relativt lugnt en period. Men när det är mycket tar det mycket tid för oss. Och att eleverna måste ha koll på sina saker hela tiden skapar en osäkerhetskänsla. Det handlar om värdesaker, om mobiler som är värda kanske 5 000 kronor. Eleverna blir väldigt ledsna.

När något stjäls skriver personal och elev en incidentrapport, och från skolan uppmanar man också eleven att göra en polisanmälan. Trots att det kanske känns hopplöst, som Anders Elingfors säger. Ersättning för det förlorade hamnar på elevens egen försäkring.

– Ofta är det att eleven själv varit ovarsam, och då är det så. I några enstaka fall har vi gått in och täckt självrisken, om vi uppmanat eleverna att förvara sakerna på ett ställe och de ändå blivit stulna.

Skolan gör också en egen enkel utredning. Man håller ögonen öppna för om det är flera liknande händelser samtidigt.

– Som när det var flera cyklar som stals. Då flyttade vi cykelparkeringen så att vi har mer uppsyn över den, säger Anders Elingfors.

Han vill också peka på det positiva. Att väldigt mycket borttappade saker faktiskt lämnas in.

Annons

– Det är många som är ärliga. Vi jobbar mycket med det i vårt värdegrundssnack. Och att man ska berätta det man vet för oss, anonymt om man vill det.

TC är bara ett exempel. Det ser likadant ut på de flesta högstadieskolor, bekräftar Thomas Berglund, chef för skol- och barnomsorgsförvaltningen i Växjö. Stölder förekommer i skolan, och skolan gör vad man kan för att motverka dem, men problemet försvinner inte.

– Lägger man ifrån sig sakerna är det jättestor risk att man blir av med dem, säger han.

Han är också kritisk till att ta med sig värdesaker till skolan.

– En mobil är inget som krävs för skolarbetet. Tar man med sig den måste man hålla reda på den. Det är en annan sak med kläder, man måste ha kläder på kroppen och kunna hänga av sig sin jacka.

Men skulle man acceptera att var fjärde person blir bestulen på en arbetsplats?

– På en arbetsplats har man ofta lättare att skilja på mitt och ditt. Har man 500 elever på en skola är det svårare. Känner man att man ändå vill ha med sig värdesaker får man faktiskt hålla reda på dem själv. Skolan kan inte ha vakter, eller ha ansvaret för dyra varor som eleverna har. Jag kan bli irriterad om man tycker att det är skolans fel om man blir av med dyra elektroniska prylar. Skolan är en arbetsplats, och dit tar man med sig det man behöver för sitt arbete.

Men en mobiltelefon har ju alla med sig i dag. Snart kanske eleverna får sms i sina telefoner om inställda lektioner, att man använder mobilerna på det sättet?

– Om den dagen kommer då vi kräver att eleverna ska ha en mobiltelefon kommer vi att ta ansvar för den. Det gör vi för de som fått egna datorer av skolan nu.

Thomas Berglund tycker att det är viktigt att utomstående inte kommer till skolan, och att eleverna låser in sina saker i skåpen.

Annons

Men på en annan högstadieskola, Norregårdskolan, är det likadant som på TC: Skåpen är inte en plats för värdesaker.

– De är inte inbrottssäkra, säger Mats Wahlsten, rektor på skolan.

Han berättar att det är mobiler och cyklar som stulits mest på skolan.

– Men vår bedömning är att det fungerat bättre i år än tidigare. Det vi upplever nu är mest slarv, att man glömt låsa sin cykel eller lägger ifrån sig sin mobil på skåpen.

Mats Wahlsten säger att eleverna ofta vet vem som ligger bakom en stöld.

– Men det är inte säkert att eleven vill eller vågar berätta. Det är det här med tjallning.

Hur arbetar ni på skolan för att motverka stölder?

– Vi upplyser om att man ska vara rädd om sina grejer. Vi har också lite mer aktiv bevakning när det varit något, som på cykelparkeringen, säger Mats Wahlsten.

Polisen då, när kommer de in i bilden? Ja, när det görs en polisanmälan. En sådan kan man göra på nätet, på telefon eller genom att gå ner till polishuset.

– Finns det något att gå på hamnar det på utredningssidan i polishuset. Annars sätts det i en pärm. Det betyder inte att man lagt ner utredningen. Man kan söka i datorn och hittas godset senare kan man få tillbaka det. Även om vi inte har så hög uppklarningsprocent på stölder, säger närpolischef Ola Severinsson.

Annons

Polisens budskap till skolorna är att eleverna ansvarar själva för sina egna saker.

– Men om skolan uppmanat eleven att låsa in sakerna i ett skåp, och en väska eller jacka stjäls där, är det skolans ansvar. Men det är ändå oftast lättast att eleven anmäler det tillsammans med sina föräldrar, då är det lättare att beskriva det som är stulet, säger Ola Severinsson.

Brottsförebyggande rådet, Brå, gör återkommande studier av delaktighet och utsatthet för brott bland niondeklassare i Sverige. En av frågorna i enkäten är om man skulle ta en mobil om man hittar den.

– Det är många som instämmer i det, att de skulle ta den. Man lägger ifrån sig saker och det blir lätt att plocka på sig. Har man inte de inbyggda spärrarna kan det bli frestande för en del elever, säger Jonas Ring, utredare på Brå.

Undersökningen visar också en tendens att den som känner sig mobbad oftare råkat ut för stöld än andra.

Att det förekommer stölder i skolan är inte förvånande, menar Jonas Ring.

– Man ska komma ihåg att det är i den här åldern störst andel personer begår brott. Ungdomar är klart överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är en brottsintensiv period, och då är det kanske inte så konstigt om det händer mycket i skolan där de tillbringar mycket tid.

För Elin Hjortskull , Michelle Smith, Nina Fyrman och alla andra niondeklassare kvarstår faktum: Håll hårt i grejerna.

Smålandspostens ungdomsenkät genomfördes i år för sjätte året. Den görs i samarbete med Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten samt Norr­köpings Tidningar.

I Kronobergs län har elever i årskurs nio i Alvesta, Växjö, Lessebo, Tingsryd, Älmhult och Uppvidinge kommuner deltagit.

På 24 högstadieskolor svarade totalt 1 346 elever på enkäten. Vilket utgör en svarsfrekvens på hela 75 procent.

Alla elever svarar anonymt. Varken eleverna någon på elevernas skola eller vi på Smålandsposten kan se hur eleven svarat på frågorna. Svaren behandlas av Scandinfo i Göteborg.

Helena Söderlundh
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons