Konst

Klassiska foton möter glatt glas

Konst Artikeln publicerades

Säkerligen känner du igen fotografiet precis innanför galleriets dörr. Ett gäng äldre herrar står upp till armhålorna i en ångande utomhusbassäng i Budapest, samtidigt som de koncentrerat deltar i ett parti schack.

Säkerligen känner du igen fotografiet precis innanför galleriets dörr. Ett gäng äldre herrar står upp till armhålorna i en ångande utomhusbassäng i Budapest, samtidigt som de koncentrerat deltar i ett parti schack. Bilden har blivit en skön klassiker och tillika ett kännemärke för Hollandsvenske fotografen Peter de Ru. Den och andra välkända verk visas från och med idag, i Bergdala konstgalleris sista utställning för säsongen.
Nedervåningen tillhör dock Susann Wallander, som samtidigt ställer ut både måleri och glas. Hennes bilder är lika direkta som starka symboler. Med sina runda former och tydliga centrering kring en mittpunkt påminner de först om måltavlor. Den övergripande titeln Årsringar antyder en organisk tillhörighet, och det kan man lätt skriva under på när det gäller deras levande form. Ingen exakt diameter, ingen noggrann geometri. Ibland delas cirklarna mitt itu och fram träder bilden av en horisont. Likheter finns osökt med den antroposofiska konstnärinnan Hilma af Klint (1862-1944) och hennes abstrakta cirkelmönster i olika färger. Men lika kontrollerade och styrda som dessa var av filosofiska idéer, lika fria och rörliga är Wallanders färgstarka rundlar. Glada och lite skeva.
Glaset är också glatt. Inte så spännande formmässigt kanske, men med mättade färger och oväntade bilder. Wallander samplar in farfars och farmors tid i svartvita klichéer, bilder som man tidigare sett i tryck. Här finns viktorianska barn som leker blindbock, dansande par i stiliga kläder och till och med en avbildning av världens första motorcykel för övrigt konstruerad av Daimler och Maybach 1885 i Tyskland. Sättet att använda illustrationerna är opretentiöst och känns ganska kul i sin enkelhet.
Peter de Rus fotografier andas ett annat allvar. Med djup svärta i silvergelatinet utstrålar de elegans och tyngd. Bilderna utgör ett urval från 1970- och 80-talet, och speglar både de stora sammanhangen och de små. Förutom Schack i badet känner man igen ett porträtt av poeten Bruno K Öijer som ung. En översiktsbild från Rotterdams hamn har ett vackert ljus och ser vid närmare påseende nästan målad ut. Man anar en vass småbildskamera, troligen Leica, bakom de skarpa fotografierna. Och en säker blick för både ögonblick och komposition förstås. Det är något stillsamt vackert över bilderna, nästan vemodigt. Kombinationen med Wallanders pigga och färgsprakande verk är udda, men fungerar.

Thomas Lissing