Trolla med bostaden inför försäljning

Ekonomi Artikeln publicerades
Ann Holms lager av inredningsprylar innehåller all rekvisita som behövs för att skapa en scen för en fiktiv familj som bor i bostaden.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ann Holms lager av inredningsprylar innehåller all rekvisita som behövs för att skapa en scen för en fiktiv familj som bor i bostaden.

Köparen drömmer om ett bättre liv. När du ska sälja din bostad gäller det att trolla fram en illusion, råder bostadsstylisten Ann Holm inför höstens stora visningshelg.

Mysigt, inbott och hemtrevligt är inget en köpare på bostadsjakt vill ha, enligt Holm.

– Det är en dröm, en känsla, som ska säljas. "Nu, när jag flyttar, ska det bli ordning", tänker nog de flesta. Vi skapar en illusion, säger hon, och visar runt på sitt stora lager, där hon förvarar alla möbler, kuddar, leksaker, mattor och lampor som används som rekvisita för den "scen" hon bygger i bostäderna som ska säljas.

Hon var en av de första som startade i bostadsstylingbranschen för 16 år sedan. Då lät det mest som hokus pokus för både säljare och mäklare, men numera försöker de flesta lyfta fram sin bostads fördelar så gott det går när de ska sälja. Med eller utan proffshjälp.

– Vi säljer alltid styling till våra kunder, berättar mäklaren Rebecka Sandin vid Svensk fastighetsförmedling i Stockholm.

Lönar sig

Att anlita proffs för att få till den rätta känslan inför visning och fotografering är kanske allra vanligast i storstäder, men det lönar sig stort även i övriga landet, hävdar Ann Holm.

Hur mycket mer säljaren får betalt för sin bostad när den fixats till kan förstås ingen säga. Bostaden säljs ju bara en gång, så det går inte att jämföra med och utan.

Men stylingen ska göra att fler spekulanter ska lockas.

– Det är jättesvårt att säga vad det ger. Men en extra spekulant kan innebära mycket, kanske 100 000 kronor. Det gäller att få folk till visning, säger Rebecka Sandin.

– Jag skulle säga att det ger minst tio gånger mer än kostnaden för själva stylingen. Om en tvåa kostar 25 000 kronor att göra så ger det minst 250 000, säger Ann Holm.

Men det avser förstås det område där hon arbetar mest, i och runt Stockholm.

– Generellt sett så lönar det sig, men prisnivån i området har förstås betydelse. Om man säljer på en marknad där bostadsrätter kostar 500 000 kronor så lönar det sig mindre än om prisnivån ligger på 5 miljoner kronor, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Ser likadana ut

Men det är faktiskt så att den som visar upp något helt avvikande också kan väcka uppmärksamhet.

– Det mest klickade objektet någonsin hos Hemnet var en helt ostylad lägenhet. Den fick upp mot en halv miljon klick. Det var hål i väggarna och fullt med klotter. Då köper man med öppna ögon, säger han.

Men visst vill de flesta väcka spekulanternas fantasi om hur det skulle kunna vara att bo i bostaden, konstaterar han.

Kanske känns det konstigt och till och med lite kränkande för säljaren att få sitt hem förvandlat. Duger det inte som det är, kanske?

– Visst kan det vara svårt ibland att övertyga om att den där gamla byrån måste flyttas eller gardinerna bytas ut, men då får man ta det försiktigt och förklara, säger Ann Holm.

Kanske tycker många att alla bostäder ser likadana ut då stylisterna varit där. Vita, grå och avskalat nedtonade, med urblekta foton. Det verkar bara finnas plats för en enda inredningsstil.

– Det ska kännas lyxigt, som i inredningsmagasin, det är det folk vill ha. Fotograferna drar ned färgerna i fotona för att det passar in i stilen, säger Rebecka Sandin.

"Ska vara tomt"

Fast den är på väg att ändras nu, berättar Ann Holm.

– Jag skulle säga att vi ligger ett par år efter modebranschen. Om man ser grönt och mer natur i modet så kommer inredningsbranschen med det två år senare.

Men frågan är om styling lönar sig för precis alla objekt.

– Nej, inte renoveringsobjekt. Där brukar vi säga att det ska vara tomt, så att köpare ser vad som kan göras, säger Rebecka Sandin.

Men Ann Holm håller inte riktigt med.

– Det går att göra jättemycket med ljussättningen. Och så kan man lägga dit till exempel några tapetrullar, så att man får i gång fantasin, säger Ann Holm.

Fakta

Fakta: Trender för bostaden

Enligt Hemnets årsrapport för 2018, där trenderna för bostäder också listas, är den känsla som man vill förmedla på bilderna i annonserna att hemmen ska känns inlevda, där man kan bo och leva.

Fåtöljer, soffor, bord och speglar är runda till formen. Väggfärgen är beige, men för att plocka trendpoäng föreslår Hemnet att den ska kallas "havre". Färgskalan i övrigt går i rött, senap och rosa, helst i kombination. Böcker är trendigt, fulla hyllor, kanske med ryggarna inåt eller sorterade i färg. Torkade blommor är årets trend, helst torkat pampasgräs med stora plymer. På köksbänkarna syns keramik, och i stället för tomma hem eller hem där människor syns på bilderna tar hundar nu plats i sofforna.

Hemnets trendspaning framåt är att trenderna kommer att gå långsammare, och att det blir mer fokus på återbruk. Något gammalt får gärna synas på bilderna. I stället för slarvigt upprivna sängar kommer de att vara ordentligt bäddade. Detaljer ska vara röda, som en röd stol som lyser upp bilden. Vi kommer också få se mer nordiska träslag i inredningarna.

Källa: Hemnet

Visa mer...