Actionsport av snösort

Spel Artikeln publicerades

Efter tre års arbete hoppas den unga svenska spelstudion Poppermost på bra skidföre. Nu bjuder de för första gången in världens spelare för att testa vinterns actionsporter i deras nya spel. Vad det heter? Snow, så klart.

För snart tre år sedan fick Alexander Bergendahl nog. Då jobbade han som spelutvecklare på en stor studio i New York, fullt sysselsatt med att göra ett påkostat actionspel. Det borde varit drömmen, men i själva verket var det snarare den tredje mardrömmen i rad.
Alla tre spelstudior han jobbat på dittills var visserligen välkända, men de hade tyvärr samma problem: De arbetade på uppdrag åt stora förlag och gjorde spel vars varumärken någon annan ägde. Första studion han arbetat för hade gått i konkurs när en uppdragsgivare plötsligt ställde in betalningarna, en annan fått skära ner verksamheten dramatiskt av samma skäl. Nu verkade även denna, hans tredje, arbetsplats gå samma öde till mötes.
Det var då han bestämde sig för att ta sitt spelöde i egna händer. Tillsammans med två spelutvecklande vänner hemma i Stockholm bildade han istället en egen liten indiestudio kallad Poppermost. Tillsammans skulle de göra sitt drömspel – ett actionsportspel på snö. Och de skulle göra det på ett sätt så att de själva kunde kontrollera sitt öde.
– Vi gör spelet som en tjänst. Det är gratis att spela och det mesta i spelvärlden är fritt tillgängligt, men spelarna kan betala för att köpa utrustning och delta i vissa tävlingar. Det betyder att spelet aldrig behöver sluta växa och förändras, vi kan lägga till saker hela tiden och spelarna därmed få nya saker att göra, säger han.
Och nu, knappt tre år efter starten, börjar Snow bli klart. I mars släpps för första gången spelarna in för att prova sporter som slopestyle och freeskiing i ett så kallat betatest. På spelspråk kallas det gratiskoncept Bergendahl beskriver för free2play, det vill säga gratis att spela, men det finns saker att köpa i spelet. Det har blivit vanligt bland mobilspelen, men kommer allt mer även bland även andra spel eftersom det är så populärt bland spelare.
– Det passar bra med ett actionsportspel. Det kommer ju hela tiden ny utrustning till sporterna, så det är naturligt att det går att köpa digitala kopior av det i spelet.
Ständig småförsäljning av saker ska alltså ge studion­ intäkter, och de numera elva anställda chansen att fortsätta utveckla Snow under många år framöver. Poppermost både äger och publicerar spelet själva, det finns inga mellanhänder mellan dem och spelarna. Dessutom är planen att så småningom utöka spelvärlden till att även innefatta actionsporten som inte utövas på snö, till exempel skate­board.
Historiskt har flera av spelvärldens stora framgångar varit just sådana spel, till exempel Tony Hawk-spelen och snowboardspelen i SSX-serien. Men märkligt nog saknas det sedan flera år några riktigt bra dylika spel, vilket så klart Poppermost är medvetna om.
– Nyckeln till att lyckas är att vi tar sporterna på allvar. Fysiken och farten i Snow måste ge känslan av att det är på riktigt, samtidigt som det är kul. Det är en utmaning, men jag tror vi kommer att lyckas, säger Bergendahl.
Det tror uppenbarligen Sony också, som stödjer Poppermost i utvecklingsarbetet. När spelet så småningom har sin officiella premiär, kommer det att finnas som datorspel på Steam och konsolspel för Playstation 4. Sony har visat spelet på flera av sina stora presskonferenser för världspressen.