Hamntrassel kan gå mot lösning
Hamnarbetarförbundet bildades 1972 som en utbrytning ur Transport och organiserar knappt hälften av landets nästan 3 000 hamnarbetare. Styrkeförhållandet varierar starkt mellan olika platser. I en del hamnar är Transport dominerande, på andra ställen är det Hamnarbetarförbundet.
Men det yngre förbundet har aldrig kunnat förhandla fram ett eget kollektivavtal. Den rätten har Transport sedan lång tid tillbaka, enligt reglerna för svensk arbetsmarknad.
””
Konflikt i Göteborg
Den osäkra situationen har ställts på sin spets i Göteborgs hamn, som är Sveriges största. Den ägs av kommunen, men verksamheten i de olika delarna sköts av operatörer.
Containerhamnen drivs av danskägda APM, som kommit på kollisionskurs med det dominerande Hamnarbetarförbundet. Stridsåtgärder har stört arbetet och en rad ärenden har gått till Arbetsdomstolen.
En AD-dom i februari fastslog att Hamnarbetarförbundets valda representanter, till exempel skyddsombud, inte har samma rättigheter som ett fack med kollektivavtal.
Talat om samgående
Samtidigt meddelar nu båda fackförbunden att man under vintern haft diskussioner med varandra om möjliga samarbeten. Man har till och med haft uppe frågan om det är möjligt att gå samman, uppger Hamnarbetarförbundet.
Transport skriver i en kommentar att man tolkar det som att Hamnarbetarförbundet kan tänka sig att gå upp i LO-förbundet.
Men det finns också andra möjligheter.
””
TT