Annons
Nyheter

Tusentals jobb i bubblande bransch

Mikrotillverkarna av alkohol har på kort tid skapat fler än 2 000 arbetstillfällen i Sverige. Och än törstar marknaden, i alla fall om vi får tro producenterna själva, enligt en ny undersökning. - Alla är expansiva, de kommer att investera mer och behöva mer personal, säger Anders Johannesson vid LRF.(TT)
Publicerad 20 februari 2018

Det puttrar och jäser hos Sveriges omkring 550 alkoholdryckstillverkare. De senaste decennierna har antalet producenter skjutit i höjden, och i dag beräknar Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) att motsvarande närmare 2 500 personer arbetar inom den småskaliga dryckesproduktionen, enligt Dryckesbranschrapporten, som LRF är en av aktörerna bakom.

””

Hoppfulla bryggare

Annons

Främst är det mikrobryggerierna, med omsättning på 1,5 miljarder kronor, som står för tillväxten. Här finns omkring 1 700 årsarbetare. Det är lite si och så med lönsamheten, men framtidstron är det inget fel på, enligt en enkät från LRF som omkring 40 bryggerier besvarat.

Av producenterna anger drygt hälften att lönsamheten är ganska dålig eller mycket dålig, medan resten svarar tvekande eller "ganska god".

””

Men det är en bransch som bubblar av framtidstro. Tre av fyra som bevarade enkäten tror på ganska god eller mycket god lönsamhet de närmaste två åren.

””

LRF har också skickat motsvarande enkät till mikrodestillerier och vingårdar i landet. Och den sammantagna bilden pekar på att tillverkarna är expansiva och kommer att anställa fler. I många fall är det inte drycken i sig som är den största delen, utan kringverksamhet. Svenska vingårdar omsätter exempelvis 35 miljoner kronor, men bara 10 miljoner är från vinförsäljningen. Provningar och tillhörande restauranger är exempel på sätt att få upp omsättningen.

””

Besöksnäring nyckeln

Sofia Kapla och Leif Silversund driver Ottsjö Brygghus utanför Åre. Verksamheten började med kafé, och när de började fundera på pub väcktes tanken på ett eget öl.

””

1995 fanns det 15 bryggerier i hela Sverige. I dag finns det fler bara i Jämtland. Både Sofia Kapla och Leif Silversund tror att intresset för livsmedel generellt i länet är bidragande orsaker.

De håller båda med LRF om att det är en bra idé att för bryggerier att satsa på besöksnäringen.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons