Annons
Nyheter

Tågen i tid med hemlig spårväxel

En ny typ av spårväxel kan få Sveriges tåg att bli punktliga igen. Hur växeln fungerar? Det är än så länge hemligt. Enligt Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet har man utvecklat nya banbrytande spårväxlar.(TT)
Publicerad 12 september 2016

Enligt Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet har man utvecklat nya banbrytande spårväxlar. Idén är framtagen av Jan Lundberg, som är professor i drift och underhåll, i samarbete med ett svenskt företag.

””
””

En prototyp ska provas under 2017 i regi av Trafikverket, som har finansierat forskningen med hopp om minskat underhållsbehov av spårväxlar vid svenska järnvägar.

Annons

Det svenska järnvägsnätet har över 15 000 spårväxlar varav Trafikverket ansvarar för cirka 12 000 stycken. Krånglande spårväxlar, som kan vara 65 meter långa, är en av de vanligaste orsakerna till försenade och inställda tågresor. Dåliga spårväxlar står för ungefär 25 procent av alla förseningar i svensk tågtrafik, enligt ett pressmeddelande från Luleå tekniska universitet.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons