Överstyrman och kapten döms för grov sjöfylla
Fartygets kapten döms också för grov vårdslöshet i sjötrafik och på den åtalspunkten gör Kalmar tingsrätt exakt samma bedömning av gärningen som åklagaren.
"Brottet är grovt då fartyget har färdats en längre sträcka på autopilot, i det närmaste herrelöst, utan kontroll på navigation, navigatoriska hinder och andra sjöfarare då inget vaket och/eller nyktert befäl har funnits på bryggan", skrev kammaråklagare Johan Henningsson i stämningsansökan.
1,94 promille
Efter grundstötningen greps männen - överstyrmannens alkoholkoncentration i blodet var 1,94 promille och kaptenens alkoholkoncentration i utandningsluften uppgick till 0,88 milligram per liter.
Överstyrmannen har erkänt grovt sjöfylleri, men kaptenen har förnekat det brottet. Däremot har kaptenen erkänt vårdslöshet i sjötrafik, även om han inte anser att det rör sig om grovt brott.
Somnade på bryggan
Oaktsamheten före grundstötningen består enligt kaptenen på att han somnat, varit ensam på bryggan och att alarmsystemet inte fungerade. I polisförhör sade först kaptenen att han druckit en mindre mängde sprit efter grundstötningen, och vid senare förhör och under rättegången talade han om en större mängd sprit. Men tingsrätten tror inte på invändningen om eftersupning.
"Denna sent lämnade uppgift framstår som en efterhandskonstruktion och framstår vare sig som särskilt trovärdig eller sannolik", skriver tingsrätten.
Några dagar efter grundstörningen meddelade Kustbevakningen att faran för oljeläckage bedömdes vara över.
TT