Annons

Digitaliseringsexpert dissar alla experter

Säljer SJ tågresor, eller en stunds tid för sig själv i lugn och ro? Anna Gullstrand vill utmana tankemönster och stryker ett streck över sin egen titel: digitaliseringsexpert.
Växjö • Publicerad 14 november 2019
I den digitala omställningen finns inga experter, alla måste lära nytt, säger Anna Gullstrand.
I den digitala omställningen finns inga experter, alla måste lära nytt, säger Anna Gullstrand.Foto: Johan Persson

– Ingen är experten om man jobbar med digitalisering utan varje dag vaknar vi alla upp som noviser. Vi måste hela tiden utforska och lära oss nya saker.

Anna Gullstrand talade under Digitala veckans på Videum science park. Själv har hon utforskat sin omvärld genom att bland annat driva digitalbyrå i Ryssland och skriva krönikor i Breakit för att nu vara konsult inom digital transformation.

Annons

För henne handlar digitalisering inte om teknik utan om att anpassa en organisation för att den ska vara konkurrenskraftig i en digital värld. Hon går inte in som expert utan för att hjälpa till att locka fram kompetens och innovationsförmåga. Och hon börjar inte hos vd.

– Den där personen på toppen kan inte ha en aning om vad som är det bästa i digitalisering för organisationen. Hur ska en person kunna veta det? Så vi arbetar underifrån, de människorna är närmast kunderna och det är där kompetensen och innovationsförmågan finns.

Anna Gullstrand betraktar förändringarna som stora vågor som växer sig starkare när de sveper fram: automatisering, industrirobotar, nya system i molnet, data i realtid.

– Ska vi försöka ta den här vågen? Då måste vi försöka lära oss lite mer om varje våg och förstå vad den betyder för verksamheten.

Hon ser våra hjärnor som den största utmaningen i digitaliseringen eftersom de har lärt sig hur saker fungerar och har en tendens att mest tänka samma tankar som i går. På liknande sätt pratar grupper oftast om sådant som alla redan vet.

”Vi måste utmana hjärnan så att vi får tänka nya tankar och när vi träffas på ett möte måste vi se till att det kommer fram idéer och förslag som alla inte redan kände till”, säger Anna Gullstrand.
”Vi måste utmana hjärnan så att vi får tänka nya tankar och när vi träffas på ett möte måste vi se till att det kommer fram idéer och förslag som alla inte redan kände till”, säger Anna Gullstrand.

– Vi måste utmana hjärnan så att vi får tänka nya tankar och när vi träffas på ett möte måste vi se till att det kommer fram idéer och förslag som alla inte redan kände till.

Ett tecken på hur svårt det kan vara är att bolagen som lyckats i den nya ekonomin sällan är de äldre och traditionella, utan snarare nya som tänkt annorlunda redan från början.

Kanske är det för att vi tänker enkla tankar om vad en verksamhet gör, påpekar Anna Gullstrand och tar exempel som att SJ säljer resor, Volvo säljer bilar och Ica säljer mat.

– Det här är vad vi gör i dag, vad som är själva produkten eller tjänsten, men frågan är om det är värdet vi ger till kunden, säger Anna Gullstrand och berättar att för henne är det värdefullare att få sitta på tåget i lugn och ro än att transportera sig.

Eftersom ingen utomstående har svaren på vart utvecklingen är på väg och vad den betyder för en organisation, är Anna Gullstrand råd att börja söka hos sig själv och varandra för att skapa en framtid för den egna verksamheten.

Annons

– Det finns jättemycket digital kompetens. De flesta personer har högre digital kompetens i privatlivet än på jobbet. Tänk vad det skulle betyda för verksamheten om vi skulle omsätta all kompetens vi har om hur vi agerar i digitala sammanhang.

Fakta

Digitala veckan

Digitala veckan är ett digitalt event som arrangeras av Digitri i samarbete med Växjö kommun, Region Kronoberg, Videum Science Park och Linnéuniversitetet.

Årets tema var: "Kom vidare i ditt företags digitalisering. Sätt fokus på det som möjliggör utveckling och förändringsarbete."

På programmet stod karriärdag där studenter kunde möta företag och organisationer på Linnéuniversitetet samt konferensdagar med föredrag och workshops på olika teman.

Initiativtagaren Digitri är ett kluster för IT och digital transformation där främst IT- och teknikföretag från Växjö- och Kalmarregionerna är medlemmar.

– Tanken är att vi ska jobba för samverkan för att få framgångar och tillväxt inom företag i regionen, säger Digitris verksamhetsutvecklare Catarina Bachér.

Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons