Flickor måste få mer uppmärksamhet
Arabyskolan fick i januari närmare 80 000 kronor i projektbidrag från Skolverket för att ta reda på varför pojkarna har bättre studieresultat än flickorna. Under våren har elever och personal intervjuats, lärare har besökt varandra i klassrummen och samtal med föräldrar har ägt rum.
Ett samarbete med Linnéuniversitetet har dessutom pågått med syftet att se över skolans sätt att arbeta med åtgärdsprogram.
– Det vi har sett är att pojkarna får mer uppmärksamhet än flickorna. Vi behöver arbeta mer med att stärka och bekräfta flickorna både i skolan och vid sidan av, säger rektor Judit Béres Lagerquist.
Trots att inga omstörtande slutsatser kan presenteras är Judit Béres Lagerquist nöjd med projektet.
– Vi har inga fullständiga svar, men det har varit värdefullt att få vetskap om hur det förhåller sig. Framöver ska vi arbeta med att ge flickor mer uppmärksamhet och hoppas att detta på sikt leder till bättre studieresultat, säger hon.
Utöver bidraget på 76 400 kronor tvingades skolan skjuta till ytterligare omkring 20 000 kronor. Merparten av pengarna har gått till att bekosta vikarier under de timmar lärarna besökt varandra och till samarbetet med Linnéuniversitetet.