”Sorg är den första känslan”
John Birde arbetar som gruppchef på företagets Växjökontor och berättar om sin egen och andra medarbetares reaktioner efter att nyheten släpptes under eftermiddagen.
– Det första är ju att man blir väldigt ledsen över beslutet. Detta drabbar människor man arbetat med i många år. Sorg är den första känslan, säger han.
Däremot är varken han eller de medarbetare han talat med under tisdagen förvånade över att ledningen kommit till denna slutsats. Ett av skälen som ledningen gett till centralisering av verksamheten är att kunderna i större utsträckning söker svar på sina frågor själva via internet.
– Det kommer inte som någon överraskning. Resten av världen är under digitalisering och vi måste också anpassa oss. Det är ett klokt beslut rent intellektuellt men känslomässigt är det ett helvete, säger han.
Som gruppchef blir hans fokus de kommande dagarna att fånga upp medarbetarna och hjälpa till att bearbeta de känslor som uppstått.
Vilka känslor har du fått möta från dina medarbetare?
– Folk är ledsna och oroliga inför framtiden, samtidigt som de är lugna och stabila. De närmaste dagarna kommer det för mig som chef att handla mycket om att lyssna och vara en medmänniska. Det kan nog dyka upp mycket frågor och känslor när detta har lagt sig, säger han.