Nya mötesplatser ställs mot salta cykelvägar

Växjö ,
Artikeln publicerades 16 oktober 2017.
Så här är det tänkt att det nya trädäcket vid Vattentorget ska utformas. Kostnaden är beräknad till 3,5 miljoner kronor. Illustration: Sydväst/Växjö kommun

Läckra träkonstruktioner och nya mötesplatser vid Växjösjöarna eller en satsning på salta lösningar för att hålla cykelvägarna i schack på vintern. Politikerna är inte överens om miljoninvesteringarna.

Den blågröna majoriteten i tekniska nämnden vill lägga sammanlagt 7,5 miljoner kronor på två nya mötesplatser, en vid Trummen och en vid Växjösjön.

Beslutet att bygga en slags träkonstruktion som en pyramid vid Trummen är redan taget och beräknas kosta runt 4 miljoner kronor.

Det beskrivs så här i beslutshandlingarna:

”Målet med detta projektet är att kombinera en utsikts- och mötesplats som kombineras med träningsmöjligheter på en pyramidalträkonstruktion. Här bildas en ny plats vid Trummens östra sida i en kombination mellan landskap och konstnärskap och aktivitet i ett unikt samarbete och utformning.”

Nu på torsdag ska tekniska nämnden ta ställning till ytterligare ett bygge. Den här gången handlar det om en träbrygga vid Vattentorget och Växjösjön.

Enligt skisserna rör det sig om en träkonstruktion som binder ihop trägångarna vid Vattentorget i den norra delen av Växjösjön. Här finns ramper och trappsteg ner mot vattnet och gott om sittplatser för de som rör sig runt sjön eller kring torget och fiket.

Notan för investeringen beräknas ligger på omkring 3,5 miljoner kronor.

I projektbeskrivningen sägs den nya träbryggan ligga i linje med tekniska nämndens verksamhetsmål, att ge stadens offentliga rum identitet och attraktivitet och att skapa platser för rekreation och upplevelser som är tillgängliga för alla.

Den blågröna majoriteten i tekniska nämnden säger: Kör.

Oppositionen säger: Stopp.

Socialdemokraten Gunnar Storbjörk, som är nämndens vice ordförande, ställer investeringarna mot en satsning på så kallad sopsaltning i stället, det vill säga han vill ha fler maskiner som både sopar och saltar cykelvägarna samtidigt.

– Det här blir säkert snyggt och bra och uppskattat men vi vill prioritera på ett annat sätt, andra saker, till exempel att utvidga saltsopningen för att underlätta cyklandet vintertid. Vi vill hellre lägga pengar på det, säger Gunnar Storbjörk.

Sofia Stynsberg (M) är nämndens ordförande.

– Vi tycker också det är viktigt med sopsaltningen och följer rekommendationerna från förvaltningen som är expertis på området, säger hon.