Annons

Lägg inte ner Destination Småland – vi gör skillnad

Destination Småland arbetar framgångsrikt och det spelar roll för företagen i regionen. Nu hoppas jag att vi får fortsätta jobba enligt plan för besöksnäringens bästa, skriver Cathrine Rydström, marknadskommunikatör på Destination Småland.
Debatt • Publicerad 23 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Debatten om Destination Småland fortsätter. På bilden syns Åsnens Nationalpark.
Debatten om Destination Småland fortsätter. På bilden syns Åsnens Nationalpark.Foto: Urban Nilsson

I Kronobergs län har vi goda förutsättningar att jobba med en blomstrande exportnäring som aldrig kan flytta utomlands – turismen! Allt måste konsumeras på plats och turisternas pengar kommer många till del. Turisten bor, äter, shoppar, tankar och betalar aktiviteter. Vad är det då man reser till? Inte bara till en affär eller ett hotell, utan till platsen. Det behövs någon som marknadsför och utvecklar platsvarumärken så att företagen i området ska tjäna mer pengar, skapa sysselsättning och skatteintäkter. Så fungerar det över hela världen. Just nu är det vi på Destination Småland som har det uppdraget i Kronobergs län. Tillsammans med kollegorna i Kalmar och Jönköpings län arbetar vi framgångsrikt med varumärket Småland som är starkt utomlands.

Jag vågar säga att det vi gör spelar roll för företagen i regionen – stora som små.

Annons

Vi jobbar utifrån det uppdrag och de mål vi fått från vår ägare Region Kronoberg och dessa har bolaget uppfyllt. Själv är jag ansvarig för internationell marknadsföring och har aldrig upplevt större intresse än nu från media, Visit Sweden, utländska researrangörer och kommersiella partners. Vi har flyt – och det kommer att synas ännu tydligare på sikt.

Mot denna bakgrund undrar jag varför man ville utreda hur vi ska organiseras – få jobba vidare som nu eller inlemmas i Regional utveckling utan egen budget. Ännu mer förvånad blir jag när frågan utvecklas till en politisk strid, enligt denna tidning. Hur kan det komma sig att Region Kronobergs nuvarande majoritet vill lägga ner bolaget? Ingen har utvärderat hur vi sköter verksamheten eller hur vi skulle kunna inlemmas i regionens organisation utan att tappa fart? Enligt min mening är det inte möjligt. Fast å andra sidan vet jag inte eftersom ägaren inte har pratat med mig om det. Det verkar som om man glömt bort oss personal och vår kompetens som är anpassad för arbetsuppgifterna i bolaget.

Jag har svårt att se hur jag skulle kunna jobba med marknadsföring på det sätt jag gör idag. Som en del av Regional utveckling utan egen, långsiktig budget blir det komplicerat. Våra internationella samarbeten kräver snabba beslut annars går tåget – eller flyget. Nu är vi väl synkade med Visit Swedens utlandskontor och partners, men det är en relation som måste vårdas långsiktigt.

Jag kan spetsa till det – vill ägaren sluta marknadsföra länet som en del av Småland?

Samma sak hände med Smålands Turistråd som jag jobbade på under 80-talet. Det lade man senare helt enkelt ner – även det en framgångsrik verksamhet. Efter ett tag tyckte man ändå att något behövdes och på den vägen är det. Organisation verkar gå före prestation.

Jag tar inte ta ställning politiskt men jag måste ändå uttrycka min förvåning över Henrietta Serrates (S) uttalande. Hon menar att man gör verksamheten effektivare och hushåller bättre med skattebetalarnas pengar om vi införlivas med Regional utveckling och bolaget läggs ner. Som styrelseledamot ska man agera för bolagets bästa. Och Henrietta sitter just där – i AB Destination Smålands styrelse. Vad jag vet har hon aldrig haft några synpunkter gällande effektivisering av verksamheten.

Nu hoppas jag att vi får fortsätta jobba enligt plan för besöksnäringens bästa.

Åsikterna är helt och hållet mina egna.

Cathrine Rydström, marknadskommunikatör, Destination Småland

Annons
Annons
Annons
Annons