Annons

Vad gör Centern i Alvestas järnvägsfrågor?

Läser en insändare från bland annat ledande centerpartister i länet angående infrastrukturen för järnvägen. Ibland undertecknarna finns både Sven Sunesson och Thomas Haraldsson tillika kommunpolitiker i Alvesta.
Debatt • Publicerad 29 april 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lars-Olof Franzén, Alvesta Alternativet, har länge funderat på vad vinsten blir av ett dubbelspår mellan Alvesta och Växjö.
Lars-Olof Franzén, Alvesta Alternativet, har länge funderat på vad vinsten blir av ett dubbelspår mellan Alvesta och Växjö.Foto: Filip Sjöfors

Deras universalmedel för utveckling av järnvägstrafiken är tydligen en ny höghastighetsbana och dubbelspåret mellan Alvesta och Växjö. Däremot nämns inte med ett ord det i infrastrukturplanen redan inlagda triangelspåret från stambanan mot Göteborg. En investering på bortemot 100 miljoner kronor som med rätt placering är oerhört betydelsefull för både Alvestas som regionens järnvägsutveckling.

Att Alvestapolitiker driver en utvecklingsfientlig politik gentemot den egna kommunen är ganska uppseendeväckande. En höghastighetsbana långt ifrån nuvarande stambana ökar knappast attraktiviteten för Alvesta. Tidsmässigt är det ingen förbättring när vi måste ta oss till Värnamo för att ansluta till ett av få stopp som görs där samtidigt som antalet avgångar via gamla stambanan troligtvis inte blir fler efter tillkomsten av höghastighetsbanan.

Annons

Vad vinsten med ett dubbelspår mellan Alvesta och Växjö är har jag länge funderat på. Redan i dagsläget med en gångtid på 12 minuter ges utrymme för avgångar varje halvtimme i vardera riktning utan nyttjandet av mötesspåret i Gemla. Antalet passagerare är många gånger inte något motiv för ytterligare avgångar och topparna skulle kunna mötas med längre tåg precis som man i dag gör i pendeltågstrafiken i storstäderna. Problematiken med att få in ett dubbelspår i Alvesta är också en stor fråga som borde vara väl känd för både Sunesson och Haraldsson.

Om intentionerna också för centerpartister är att få upp mer gods på järnvägen så borde man fokusera på mera hållbara lösningar. Triangelspåret är en sådan investering som med rätt placering kan lösa upp svåra knutar för järnvägens utveckling. Haraldsson sitter själv med i en av fullmäktige beslutad arbetsgrupp för järnvägsfrågor. Visserligen tycks varken han eller gruppens ordförande kommunalrådet Per Ribacke ta sin uppgift på allvar eftersom gruppen bara har haft ett inledande möte snart fyra år efter att beslutet fattades. Att man inte på allvar arbetar med en sådan fråga som ger Alvesta kommun den största investeringen i järnvägsnätet på årtionden är näst intill tjänstefel.

Centerpartiet sägs vara ett parti som satsar på miljöfrågor men vad ser man detta när deras politik i Alvesta går ut på att behålla den tunga trafiken genom Alvestas centrala delar och dessutom arbeta för lösningar som ger än mer tung trafik i samhällsinvånarnas boendemiljö.

Sven Sunesson och Thomas Haraldsson, visa lite handlingskraft. Se till att triangelspåret placering inte medför olägenhet för de boende längs Hagavägen och den tunga trafiken flyttas ut från centrala Alvesta. Det är möjligt om godsbangården placeras ihop med triangelspåret söder om Alvesta och ger dessutom möjligheter för logistikföretag att få tillgång till järnvägstransporter.

Centerpartiet borde släppa de stora verklighetsfrämmande objekten för att i stället satsa på greppbara projekt som ger verkliga effekter på miljön och samhällsutvecklingen.

Lars-Olof Franzén, fullmäktigeledamot Alvesta Alternativet

”Centerpartiet borde släppa de stora verklighetsfrämmande objekten för att i stället satsa på greppbara projekt som ger verkliga effekter på miljön och samhällsutvecklingen.”
Annons
Annons
Annons
Annons