Annons

40-gräns föreslås i Älmhult

Tekniska förvaltningen vill sänka hastighetsgränsen i Älmhults centrum till 40 kilometer i timmen. Såväl myndigheter som intresseorganisationer har fått säga sitt om förslaget. Och åsikterna går isär.
Älmhult • Publicerad 2 oktober 2010
Sven Mohlin, gatu- och trafikingenjör, är övertygad om att en sänkt hastighetsgräns kan förbättra trafiksituationen i östra Älmhult. Foto: Marek Stefaniak
Sven Mohlin, gatu- och trafikingenjör, är övertygad om att en sänkt hastighetsgräns kan förbättra trafiksituationen i östra Älmhult. Foto: Marek StefaniakFoto: Marek Stefaniak

Förutom centrum omfattar förslaget om en hastighetszon även Elmiers- och Froafälleområdet. Bakgrunden är att tekniska förvaltningen mottagit många oroliga telefonsamtal om höga hastigheter i östra Älmhult.

– Vi vill försöka tillmötesgå allmänheten. En sänkning av hastighetsgränsen gör att fler hinner bromsa i tid och att skadorna vid en eventuell krock blir mindre allvarliga, säger Sven Mohlin, gatu- och trafikingenjör i Älmhults kommun.

Annons

Polisen säger dock nej till förslaget. Orsaken är att nya hastighetsskyltar inte anses ha någon effekt.

I sitt remissvar till kommunen nämner Anders Arvidsson, polisinspektör i Älmhult, sträckningen Södra Esplanaden-Skånevägen som ett exempel.

”Det är väl känt att det stundtals går i både 90 och 100 på denna gata av vissa förare. För dessa så är skyltars valör ointressant”, står det att läsa.

Anders Arvidsson ställer sig även tveksam till att mer laglydiga förare skulle hålla den nya hastighetsgränsen.

”40 kilometer i timmen är en mycket obekväm hastighet att köra i vid lite trafik. Få kommer att efterleva den om inte trafiken så påkallar”, skriver han.

Några större resurser att kontrollera hastigheten menar Anders Arvidsson att polisen inte har. I stället föreslås att kommunen fokuserar mer på hastighetsgränser som förarna är motiverade att följa.

Sven Mohlin på tekniska förvaltningen är dock inte övertygad.

– Jag tror att några hastighetskontroller från polisens sida mycket väl hade kunnat ändra mentaliteten hos många förare, säger han.

Trafikverket har också fått yttra sig eftersom riksväg 120 löper genom den tilltänkta hastighetszonen. Enligt utredaren Kerstin Holmer har myndigheten inga formella synpunkter på att den statliga vägen får sänkt hastighetsgräns inne i tätorten.

– 40 har blivit det nya 50 i tätorter eftersom det höjer säkerheten vid trafikolyckor, säger hon.

Annons

Kerstin Holmer föreslår dock att kommunen bör vänta med sitt beslut tills Haganäsledens öde är avgjort.

– Skulle det bli en led så kommer trafikflödet att ändras. Det kan innebära att hastighetsbegränsningen måste omprövas, säger hon.

Sven Mohlin tycker inte att trafiksäkerheten i Älmhult ska vara beroende av Haganäsleden.

– Det kan ju dröja flera år innan leden blir verklighet. Och eftersom trafikproblemen är ett faktum så känns det inte rimligt att vänta, säger han.

Även NTF har fått säga sitt om förslaget. Organisationen har inget emot en sänkt hastighetsgräns men vill gå steget längre.

– Om det ska införas en 40-gräns så ska det göras generellt i hela tätorten. Det är inte bra med för många olika skyltar, säger Ove Johansson, kontaktperson för NTF i Älmhult.

Enligt tekniska förvaltningen är det dock inte aktuellt med en generell gräns.

– Orsaken är att andra kommuner misslycktas med att få igenom sådana beslut, säger Sven Mohlin.

Flera gator inom den tilltänkta zonen har i dagsläget en lägre hastighetsgräns än 40 kilometer i timmen. Dessa sträckor påverkas inte om hastighetszonen blir verklighet.

Miljö- och byggnämnden väntas ta ställning till förslaget inom kort.

Marek Stefaniak
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons