Annons

Bryne blickar mot den tyska marknaden

Innovationsföretaget Bryne i Diö förbereder en exportsatsning på Tyskland. De har fått en kvarts miljon i statligt bidrag beviljat för att sondera terrängen.
Diö • Publicerad 22 november 2017
Tomas Liljenfors, vd för Bryne, vill till Tyskland.
Tomas Liljenfors, vd för Bryne, vill till Tyskland.Foto: Peter Ottosson

– Vi säljer i dag i ett antal länder, men Tyskland är den överlägset största marknaden i Europa. Därför vill vi gärna ta oss in där. Vi har en egenutvecklad produkt som vi tillverkar här i Diö och som vi vill få upp volymen på genom att sälja på export, säger Tomas Liljenfors, vd.

– Det är ett jätteviktigt steg för oss. Vi vet att den svenska marknaden är ungefär 1,5 procent av den europeiska marknaden och den tyska marknaden är oerhört mycket större, den står för över 30 procent av den europeiska marknaden.

Annons

Nu ska de alltså anställa en person som ska undersöka förutsättningarna i Tyskland. Tillväxtverket står för hälften av kostnaden, upp till en kvarts miljon kronor.

– Dels ska vi titta på hur kunderna ser ut och sen titta på samarbetspartners. Om det blir ett eget kontor, eller en distributör eller en agent, det är det vi ska undersöka.

Produkten de ska sälja heter Loop och är ett verktyg för att kvalitetssäkra metaller i gjuterier. Tidigare versioner av loopen är inriktad på lättmetaller, främst aluminium och magnesium. Nu kommer en ny version för järn och stål; en mycket större marknad.

Peter OttossonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons