Bryne blickar mot den tyska marknaden
– Vi säljer i dag i ett antal länder, men Tyskland är den överlägset största marknaden i Europa. Därför vill vi gärna ta oss in där. Vi har en egenutvecklad produkt som vi tillverkar här i Diö och som vi vill få upp volymen på genom att sälja på export, säger Tomas Liljenfors, vd.
– Det är ett jätteviktigt steg för oss. Vi vet att den svenska marknaden är ungefär 1,5 procent av den europeiska marknaden och den tyska marknaden är oerhört mycket större, den står för över 30 procent av den europeiska marknaden.
Nu ska de alltså anställa en person som ska undersöka förutsättningarna i Tyskland. Tillväxtverket står för hälften av kostnaden, upp till en kvarts miljon kronor.
– Dels ska vi titta på hur kunderna ser ut och sen titta på samarbetspartners. Om det blir ett eget kontor, eller en distributör eller en agent, det är det vi ska undersöka.
Produkten de ska sälja heter Loop och är ett verktyg för att kvalitetssäkra metaller i gjuterier. Tidigare versioner av loopen är inriktad på lättmetaller, främst aluminium och magnesium. Nu kommer en ny version för järn och stål; en mycket större marknad.