Ett tåg kommer lastat
Sedan toppåren 2007 och 2008 har kombiterminalen i Älmhult tappat en hel del. 2007 gjordes 55??700 så kallade lyft på terminalen. Nu är motsvarande siffra cirka 25000 per år.
Men nu växer kombiterminalen igen. Ett avtal är klart med en ny aktör, Scanlog, som i sin tur slutit avtal med Volvo och företaget Green Cargo. Det handlar om att fylla de tågvagnar som i dag går tomma tillbaka till Sverige från Volvofabriken i Gent.
Scanlog, Scandinavian logistics partners, med huvudkontor i Göteborg, kommer att fylla ”Volvovagnarna” med dagligvaror från producenter i både Spanien, Frankrike, Beneluxländerna och västra Tyskland.
Älmhults kombiterminal kommer att ta emot ett tåg varje dag med 3-6 vagnar, lastade med dagligvaror.
Det handlar om mer än 6000 transporter varje år som flyttas från landsväg till järnväg. Hälften omlastas till lastbil i Älmhult.
– Den stora vinsten i det här är ju samhällsekonomiskt för miljön. Och för kombiterminalen handlar det ju om en kraftig volymökning. Vi kan ju också kanske börja plocka fram våra gamla utbyggnadsplaner så småningom, säger Elizabeth Peltola (C), kommunalråd och styrelseordförande i Älmhults terminal AB som samägs av Älmhults kommun, Ikea AB och Cargo net AS.
Redan den 3 juli anländer det första tåget till Älmhult och då måste omlastningstältet på terminalområdet finnas på plats. Något bygglov finns ännu inte för det 128 gånger 20 meter stora tältet. Men det tar Scanlogs VD, Ulf Sundberg, med ro.
– Vi har haft väldigt bra samarbete med Älmhults kommun som varit mycket snabba. Vi började diskutera detta för en månad sedan.
Några nya arbetstillfällen skapas inte med den nya aktören på terminalen.