Gas före el när Älmhult ska bli fossilfritt
I slutet av februari i år beslutade Älmhults kommunfullmäktige om kommunens miljöplan. I policyn för fordon i Älmhults kommun är målet att kommunens fordonsflotta ska vara fossilfri senast 2025. Likaså att man i först hand ska satsa på gasdrivna fordon, i andra hand elbilar och i tredje hand HVO, en slags fossilfri diesel.
Ett steg är nu taget i den riktningen och ett färdigt förslag har klubbats i kommunstyrelsens arbetsutskott. Under hösten kommer det nybildade avfallsbolaget Södra Smålands avfall och milj AB att handla upp en ny entreprenad för sophämtning hos hushållen i Älmhult och Markaryd.
– Det är där vi kan ställa krav på vilket bränsle som bilarna ska köras med och där vi tycker att gas är ett bra alternativ, säger Eva Ballovarre, (S), kommunalråd och vice ordförande i det nya avfallsbolaget.
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade vid sitt senaste sammanträde alltså att de nya sopbilarna ska köras på biogas. Beslutet gäller under förutsättning att det går att bygga om gasmacken som finns i Älmhult.
Och enligt Stefan Hermansson på Småländska bränslen är det inga problem.
– Efterfrågan ökar på biogas och efter 1 juli får man också 10 000 i miljöbonus när man köper en gasbil, berättar Stefan Hermansson.
2021 räknar man att det nya renhållningsordningen ska vara införd. Då väntas också ett beslut m ny renhållningstaxa. Taxan är tänkt att finansiera inköpen av sopbilarna som drivs av biogas. Enligt tekniska förvaltningens prelimiära beräkningar kan fordonstaxan gå på 100-150 kronor per år,