Gatuchef Sven Mohlin: ”En bra grusväg är väl så bra som en belagd väg”
Att hårdbelägga vägen hade kostat mellan 350 000 och 400 000 kronor, menar Mohlin.
– Vi har 54 mil enskilda vägar i kommunen. Av dem är ungefär 14 mil hårdbelagda. Det finns många bitar som har högre belastning än denna, säger han.
Första gången Bisterhultsborna hörde av sig gjordes en trafikräkning på vägen. Mellan 40 och 45 bilar passerade per dygn, enligt Mohlin.
– Enligt våra kriterier bör det vara mellan 80 och 100 bilar som passerar, säger Mohlin.
Erik Johansson menar i sin tur att folk som passerar tar den hårdbelagda vägen norr om Bisterhult, i stället för att köra på gruset, vilket minskat trafiken på Bisterhultsvägen.
Mohlin menar även att flera andra kriterier inte är uppfyllda för att vägen ska komma på tal för hårdbeläggning, såsom att där ska finnas ett visst antal åretruntboende.
– Vad jag kan minnas finns där bara två hushåll längs denna väg, säger han.
Han sågar också påståendet att kommunen skulle kunna få 80 procent i statsanslag.
– Trafikverket klassar vägen som A1. En sådan väg lämnar de inga bidrag till över huvud taget.
Och att flera av de boende är gamla och behöver rullator för att ta sig fram är inget ni tar hänsyn till på kommunen?
– Nej, en belagd väg är inte bättre på vintern. Det är ingen större skillnad. Och tjällossning är det bara precis nu. En bra grusväg är väl så bra som en belagd väg.