Annons

Ikea kritiserar bristande underhåll

Den hårda vintern drabbar hundratals Ikea-anställda som pendlar med tåg till Älmhult. Ikea AB:s vd Thomas Carlzon ställer sig kritisk till underhållet av den svenska järnvägen. Något han tänker framföra till infrastrukturministern.
Älmhult • Publicerad 27 december 2010
Thomas Carlzon, vd på Ikea AB, planerar för ett möte med landets infrastrukturminister.
Thomas Carlzon, vd på Ikea AB, planerar för ett möte med landets infrastrukturminister.Foto: Daniel Samuelsson
Många av Ikeas anställda pendlar med tåg till Älmhult. De många förseningarna och inställda avgångarna gör att Ikea nu riktar skarp kritik mot såväl tågoperatörer som Trafikverket.
Många av Ikeas anställda pendlar med tåg till Älmhult. De många förseningarna och inställda avgångarna gör att Ikea nu riktar skarp kritik mot såväl tågoperatörer som Trafikverket.Foto: Marek Stefaniak

Varje dag pendlar omkring 1600 anställda in till Ikea i Älmhult. För de flera hundra pendlare som väljer tåget har de senaste veckorna inneburit kraftiga förseningar till jobbet.

– Det blir väldigt stökigt när tågen ställs in eller inte kommer fram i tid. Många av våra anställda kan bli upp till två timmar försenade till jobbet, konstaterar Thomas Carlzon, vd för Ikea AB.

Annons

Han berättar att vissa anställda erbjuds att arbeta hemifrån. Men detta är enbart en lösning i undantagsfall.

– Om man verkligen inte kan ta sig hemifrån så finns det inte så många andra utvägar. Många arbetsuppgifter går dock inte att utföra hemifrån och då måste vi ha folk på plats, säger Thomas Carlzon.

Enligt Ikeas vd har företaget framfört synpunkter på inställda och försenade tåg till både Skånetrafiken och Länstrafiken Kronoberg.

– Men vi kan i princip endast påpeka bristerna, säger han.

Mest kritisk är Thomas Carlzon till underhållet av den svenska järnvägen, ett ansvar som vilar på Trafikverket.

– Det är uppenbart att det satsats för lite pengar på underhåll av räls och växlar, säger Thomas Carlzon.

Ytterst är underhållet av den svenska järnvägen en fråga för politikerna. Därför ska Thomas Carlzon försöka få till ett möte mellan Ikea och landets nya infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

– Vi vill få till en dialog om hela infrastrukturen, beredskapen för järnvägen under vintertid är en av många punkter där vi vill se förbättringar.

Frågan är dock hur pass mycket infrastrukturministern kan lova när det gäller järnvägen, åtminstone på kort sikt. I en intervju med Smålandsposten nyligen sade Elmsäter-Svärd att det dröjer minst tio år innan de värsta problemen är undanröjda. Samtidigt menade ministern att beredskapen är bättre den här vintern jämfört med i fjol.

– Sakta blir det bättre. De som är på spåren och sköter spåren har tagit fram massor av egna åtgärder för att ha en bättre beredskap denna vinter. Gör de bara det de ska borde det här bli en bättre vinter än förra.

Marek Stefaniak
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons