Annons

Kreativa nätverk ska öka tillväxten

Mer samarbete mellan företagen ska öka tillväxten inom den kreativa sektorn. Regionförbundets studie är ett steg i rätt riktning.
Älmhult • Publicerad 28 oktober 2010

Egentligen är den kreativa sektorn inget nytt för Älmhults kommun. Men traditionella kartläggningar av näringslivet har aldrig riktigt lyckats ringa in fenomenet. Anledningen är att den kreativa sektorn i själva verket består av flera branscher som korsar varandra.

– Traditionellt delar man upp företag efter branschkoder som till exempel industri och turism, trots att här kan finnas många beröringspunkter. Detta har fått till följd att företag, kommuner och regeringen inte kunnat ta ett samlat grepp om fenomenet. Det är just därför som vi har gjort den här kartläggningen, säger Helen Hägglund, samordnare på Regionförbundet Södra Småland och medförfattare till studien.

Annons

Hon menar att större kunskap om branschen öppnar upp för en ökad tillväxt bland de många enskilda företagen.

– Förhoppningen är att kartläggningen ska leda till ett ökat nätverkande, både företagen emellan men även i kontakterna med kommunen. Genom att dra nytta av varandras kompetens och kontakter kan man också öka tillväxten, förklarar Helen Hägglund.

Elizabeth Peltola (C), kommunalråd i Älmhult, säger att Regionförbundets studie ändrat bilden av det lokala näringslivet.

– Eftersom det aldrig gjorts en liknande översyn tidigare har vi från kommunens sida missat många viktiga detaljer, säger hon.

Kommunalrådet pekar på flera sätt att öka samarbetet mellan företagen, men även mellan företagen och kommunen.

– Vår nya näringslivsutvecklare kommer givetvis att ta med sig studien i sitt arbete. En annan idé är att kommunen arrangerar någon form av utbyte mellan företagen. Jag tror också på bildandet av en gemensam ekonomisk förening och för att underlätta det administrativa arbetet, säger Elizabeth Peltola.

– Kan vi bara sy ihop den här säcken så är tillväxtpotentialen enorm.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons