Annons

Kreativiteten flödar i Älmhult

Vad har en textildesigner i Delary och en webbyrå i Älmhult gemensamt? De är två exempel på den ”kreativa sektorn” i Älmhults kommun. En studie visar att 26 procent av de sysselsatta i kommunen arbetar inom branschen – och tillväxtpotentialen är stor.
Älmhult • Publicerad 27 oktober 2010
Ida Palmgren har förvandlat ett av rummen i bostaden till en ljus och luftig ateljé. Försäljningen sker via internet, hembesök och genom deltagande i mässor.
Ida Palmgren har förvandlat ett av rummen i bostaden till en ljus och luftig ateljé. Försäljningen sker via internet, hembesök och genom deltagande i mässor.Foto: Marek Stefaniak
Ida Palmgrens nisch är originella grafiska tryck på kläderna. Dregelscarfen med en traktor på går väldigt bra för tillfället.
Ida Palmgrens nisch är originella grafiska tryck på kläderna. Dregelscarfen med en traktor på går väldigt bra för tillfället.Foto: Marek Stefaniak
Byrån i ateljén är fylld med inspiration.
Byrån i ateljén är fylld med inspiration.Foto: Marek Stefaniak
Emir Marusic blev nyligen anställd som webbdesigner på Kaxig AB. Delägaren Joachim Holmberg hoppas på att omsättningen ska öka men efterlyser samtidigt mer stöd från kommunens sida.
Emir Marusic blev nyligen anställd som webbdesigner på Kaxig AB. Delägaren Joachim Holmberg hoppas på att omsättningen ska öka men efterlyser samtidigt mer stöd från kommunens sida.Foto: Marek Stefaniak
Nere i källaren hos Kaxig AB står ett exemplar av världens första persondator. Den påminner om den höga utvecklingstakten inom IT-branschen.
Nere i källaren hos Kaxig AB står ett exemplar av världens första persondator. Den påminner om den höga utvecklingstakten inom IT-branschen.Foto: Marek Stefaniak
Joachim Holmberg har inga planer på att flytta företaget från Älmhult.
Joachim Holmberg har inga planer på att flytta företaget från Älmhult.Foto: Marek Stefaniak
Ida Palmgren skulle gärna vilja expandera men har inte råd att anställa någon för tillfället. Kommunen vill dock öka tillväxten inom de kreativa enmansföretagen genom skapandet av nya nätverk.
Ida Palmgren skulle gärna vilja expandera men har inte råd att anställa någon för tillfället. Kommunen vill dock öka tillväxten inom de kreativa enmansföretagen genom skapandet av nya nätverk.Foto: Marek Stefaniak

Bagageutrymmet på kombin är fyllt till brädden med färgglada barnkläder. Ida Palmgren förbereder sig för ännu ett ”homeparty”, det vill säga direktförsäljning genom hembesök.

– Det är ett jättebra sätt att få sina saker sålda. När en mamma väl har bestämt sig för en produkt så vill hennes inbjudna väninnor inte vara sämre, berättar Ida Palmgren, grundare av ida. p design.

Annons

De fruktlösa försöken att komma in på utbildningen i textildesign var inget som gjorde henne nedslagen. Tvärtom insåg Ida Palmgren att det var sin egen hon ville bli. I dag, fyra år senare, har hon hittat sin egen nisch.

– ?Jag sätter olika grafiska tryck på kläderna och brukar lyssna in mina kunders önskemål på alla mässor som jag besöker. Dregelscarfen med en traktor på går väldigt bra just nu, berättar Ida Palmgren.

Som kreativ bas använder hon den ljusa och luftiga ateljén hemma i Delary. En arbetsmiljö som är vanligare i Älmhults kommun än många hade kunnat tro.

Regionförbundet Södra Småland har gjort en studie som visar att 26 procent, eller 2?530 personer, av de sysselsatta i kommunen är verksamma inom den så kallade ”kreativa sektorn”. Begreppet är ett samlingsnamn för verksamheter som sysslar med konst, design, media, turism och kulturarv.

Inte sällan beskrivs branschen som en ”tillväxtmotor”. Under perioden 1999–2003 var den kreativa sektorns tillväxt i Europa 13 procent högre än den allmänna tillväxten. Och 2003 omsatte sektorn 654 miljarder euro, vilket kan jämföras med den europeiska biltillverkningsindustrins 271 miljarder.

Ikeas närvaro i Älmhult bidrar med åtskilliga miljarder till branschens omsättning och tillväxt. Samtidigt visar studien från Regionförbundet att 70 procent av de kreativa företagen i Älmhults kommun inte har några anställda och en relativt låg omsättning. Här återfinns bland annat Ida Palmgren.

– Det är klart att jag skulle vilja växa, men enbart tre små tidningsannonser kostar mig 8 000 kronor, säger hon.

Nere i en ombonad källarlokal i centrala Älmhult har utvecklingen kommit något längre. Jörgen Lundgren och Joachim Holmberg har nyligen anställt webbdesignern Emir Marusic. Under företagsnamnet Kaxig AB utvecklar de nyskapande hemsidor åt både stora och små företag. Specialiteten är ett eget uppdateringsverktyg som underlättar för kunderna att själva göra ändringar på sin hemsida.

– Ekonomin är stabil och nu när vi börjat anställa så ökar förhoppningsvis också omsättningen, berättar Joachim Holmberg.

Företagets samarbete med reklambyråer i Älmhult, Södertälje och Malmö gör att man enkelt kan få kunder långt utanför kommunens gränser. Därför spelar kontorets placering mindre roll för kundunderlaget.

Annons

– Och vi har heller inga planer på att flytta, säger Jörgen Lundgren.

Men det finns även nackdelar med att ha sitt säte i en liten ort som Älmhult.

– Ska man växa och rekrytera folk så är man betydligt mer attraktiv som arbetsgivare i storstaden. Å andra sidan vill vi inte heller bli för stora, då försvinner friheten och arbetsprocessen påminner mer om en fabrik, säger Jörgen Lundgren.

Företaget har i dag flera lokala samarbetspartners. Men så har det inte alltid varit.

– Information kring hur kommunen kan stötta företag har aldrig nått fram till oss utan vi har tagit tag i allt själva, och under senare tid har vi utnyttjat kontaktnätet i Växande Älmhult.

Bilden går igen i den ljusa och luftiga ateljén i Delary.

– Jag har aldrig riktig förstått vilken hjälp som kommunen kan bistå med. I min värld är kommunen någon som sköter gator och ansvarar för skolor, säger textildesignern Ida Palmgren.

Ett gäng förväntansfulla småbarnsmammor sitter och väntar på sitt hembesök. Kombin lämnar uppfarten och ger sig av – fylld med kreativitet.

Marek Stefaniak
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons