Annons

Lättare att pendla med färre avgångar

Skånetrafiken försöker underlätta för Älmhultspendlare som missar anslutningen när de byter tåg i Hässleholm. Lösningen är att dra in ett tåg på sträckan Åstorp - Helsingborg, varje timme under rusningstrafik.
Älmhult • Publicerad 9 augusti 2010

Förseningar på Pågatåg mellan Åstorp och Helsingborg är den bidragen orsaken till Skånetrafikens beslut om att minsak antalet avgångar. Förseningarna har nämligen resulterat i att många resenärer som åker vidare mot exempelvis Älmhult missar sina anslutningar från Helsingborg eftersom bytesmarginalen varit för snäv.

- Det är en radikal åtgärd men vi har brottats med att hitta en lösning och kommit fram till att detta är den bästa för att göra det påltitligare att komma i tid för resenärerna. Det gör vi genom att göra ett större glapp i trafiken och på så vis förhindra trafikstockningar, säger Anders Jönsson, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Annons

Idag går tre tåg i timmen - men från och med december kommer antalet avgångar bli två per timme. Enligt Skånetrafiken är risken liten att det uppstår platsbrist i tågen trots att en stor mängd pendlare ska samsas på färre avgångar.

- Personalen kommer att försöka hålla koll på vilka avgångar som är populära. Förhoppningsvis träffar vi rätt och lyckas dubbelkoppla tåg vid rätt avgångar. Dessutom sätts de nya Pågatågen i drift under hösten, då ökar antalet sittplatser från 180 till 230 i varje tågset, säger Anders Jönsson.

Skånetrafikens förhoppning är att åtgärden också underlättar det trafikkaos som ofta uppstår i anslutning eller vid Hässleholms station.

- Stationen är relativt hårt trafikerad och flera tåg kör i enkeltrafik. Därför är detta ett bra sätt för att skaffa mer utrymme och göra glappet större mellan tågen som passerar, säger Anders Jönsson.

John Sahlin
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons