Lokförare flyttas från Alvesta till Älmhult
– Beslutet är vad jag vet redan taget. Det är Green Cargos förhoppning att det ska bli av i december om det finns lokaler, säger radioloksoperatören Jörgen Petersson när Smålandposten besöker företagets Älmhultskontor.
Det bekräftas av Mats Hollander, Green Cargos kommunikationschef.
– Att vi flyttar stationeringsorten från Alvesta till Älmhult stämmer, säger han.
Det innebär att 15 lokförare och fyra så kallade stationära tjänster, alltså radiolokförare, kommer att flytta in i Stationshuset i Älmhult i mitten av december när tidtabellen för 2015 börjar gälla. Samtidigt läggs all verksamhet i Alvesta ned.
Bakgrunden till sammanslagningen är den effektivisering av verksamheten som Green Cargo flaggade för i oktober förra året. Företaget har dragits med förluster och i mars presenterade Green Cargo en plan för att öka rörelseförtjänsterna med 400 miljoner kronor, bland annat genom att säga upp personal. Exempelvis ska 117 tjänster i Malmö bort.
Kontoren i Alvesta och Älmhult klarade sig utan uppsägningar men slås i?stället ihop. Att just Älmhult blir ny bas beror på att Green Cargo har större verksamhet där än i Alvesta.
– Tågen kommer från Olofström, från Göteborg och norrifrån och kopplas om och delas upp och byggs ihop i nya tåg. Så det är en effektivare lösning, säger Mats Hollander.
Samtidigt ska fyra nya lokförartjänster med bas i Älmhult utannonseras.
– Vi flyttar inte bara över verksamheten utan vi utökar den också. Vi har både Volvo och Ikea som stora kunder i Älmhult.
Kvarstår gör lokalfrågan.
Som Smålandposten skrivit om tidigare finns planer på att bygga om stationshuset. För att kunna ta emot personalökningen har ägaren Älmhults näringsfastigheter föreslagit att stationshusets andra våning byggs om.
– Vi har låtit en arkitekt rita på det och ta fram ett förslag som vi har skickat över till Green Cargo, som de tittar på nu, säger Tore Vestergård, vd Älmhults Näringsfastigheter.
Att all ny personal kommer att få plats och att de ska hinna färdigställa lokalerna till vintern ingår enligt Tore Vestergård i planeringen. Allt som saknas för ombyggnaden är Green Cargos godkännande.
– När de säger att det här uppfyller deras önskemål sätter vi en prislapp och en tidsram som vi kan genomföra det inom.
Vad tycker du om att Green Cargo flyttar hit personal?
– I ett Älmhultsperspektiv är det väldigt gynnsamt att man etablerar den verksamheten på orten, och från vår sida är det bra att vi kan nyttja andra våningen i fastig-heten.
Radioloksoperatören Jörgen Petersson, som arbetar på Green Cargo i Älmhult, tycker också att sammanslagningen är något bra.
– För vår del är det bara positivt. Det tryggar sysselsättningen här. Men de som flyttar med från Alvesta är kanske inte så positiva, säger han.