Med uppdrag att formge framtiden
När Olof Thedin besökte Haganässkolan första gången blev han förvånad. Kommunens enda gymnasieskola låg isolerad i skogen.
– Det var något som frapperade mig. En sådan här institution borde ju ligga centralt, säger Olof Thedin.
Isoleringen kan komma att brytas om Älmhults nya stadsarkitekt lyckas övertyga politikerna om det nya Haganäsområdet. Olof Thedin rotar bland alla papper i sitt lilla arbetsrum och rullar ut en ritning där skolan fått sällskap av villor i norr och ett handelsområde i öster.
– På det här sättet integrerar du skolan med resten av tätorten, säger han.
När Älmhults kommun skulle rekrytera en stadsarkitekt föll valet på den 65-årige Växjöbon. De andra kandidaterna saknade helt enkelt tillräckligt med erfarenhet.
Efter 38 år i branschen, bland annat som anställd vid stadsbyggnadskontoret i Växjö, kan Olof Thedin det där med bygglov och detaljplaner. En annan fördel är att Olof Thedin är bekant med Älmhult sedan tidigare. Dels som arkitekten bakom ombyggnaden av torget, dels som mångårig konsult åt kommunen.
– Att få en fast anställning som stadsarkitekt innebär dock ett större förtroende. Det man säger får mera tyngd samtidigt som man måste ta hänsyn till folkets vilja. Jag gillar tanken på att tjäna demokratin, säger Olof Thedin.
Som stadsarkitekt kan han få tvivelaktiga ansökningar om bygglov prövade i miljö- och byggnämnden. Detsamma gäller byggnader över en viss storlek. Samtidigt påpekar Olof Thedin att många bygglov hade gått igenom om det inte vore för bristfällig pappersexercis.
– Inte sällan har folk låtit bli att ta reda på vilka handlingar som ska bifogas. Men ser det proffsigt ut och följer byggplanen så kan man i princip få svar med vändande post, säger han.
Olof Thedin har också gott om åsikter. Till exempel om att det som byggs i Älmhult är av skiftande kvalitet.
– Man ska inte bara bygga stilimitationer utan också satsa på 2000-talsarkitektur som speglar tidsandan. Området Maskrosen är ett bra exempel som kanske kan inspirera till fler liknande projekt, säger Olof Thedin.
Ett område med stor potential är sjön Möckelns västra strand. Här hoppas Olof Thedin på byggstart inom en femårsperiod.
– Området Vena norr om Paradiset blir ett test om vi kan gå upp i höjd på vissa byggnader. I takt med att vi får en allt större grupp äldre invånare ökar också behovet av lägenheter. Att då även få en inglasad balkong och sjöutsikt hade nog passat många.
Och stadsarkitekten är inte främmande för att ta ut svängarna ordentligt vid projekterandet av nya höghus.
– Jag tycker gott vi kan vara tuffare och satsa på hus som är högre än sexvåningshusen i Maskrosen. Höghus skapar en frihetskänsla med sin rymd och sitt ljus, säger Olof Thedin.
Men det är projekten inne i tätorten som ligger honom varmast om hjärtat. Vi lämnar det lilla arbetsrummet och tar en promenad genom ett centrum i vinterskrud.
– Tvåvåningshusen från 1900-talets början är något av det finaste vi har i Älmhult. Det är viktigt att inte bygga för högt i närheten av dessa, annars kommer de att kännas som malplacerade villor, säger Olof Thedin och pekar på huset där Rådrummet ligger.
Han ställer sig med ryggen mot kommunhuset och blickar ut över det lutande torget. Här drömmer Olof Thedin om att bygga upphöjda och extra breda trottoarer längs butikerna för att skapa lite utsikt över torget. För är det något stadsarkitekten gillar så är det detaljer som sticker ut i gaturummet.
– Det är summan av alla detaljer som skapar helhetsupplevelsen, säger han.
Högst upp på Olof Thedins önskelista står dock att skapa bättre förbindelser mellan västra och östra Älmhult. Planerna på att stänga av Köpmantunneln för trafik och förlänga Köpmangatan norr om Haganässkolan får stadsarkitekten att göra liknelser med Köpenhamns berömda handelsstråk.
– Jag ser framför mig hur Älmhult får ett eget "Ströget" med många butiker, kaféer och restauranger. Det är faktiskt möjligt eftersom det bor så pass mycket folk i centrum, säger Olof Thedin.
Visionen förutsätter dock att Haganäsleden blir verklighet.
– Först då kan vi skapa en riktigt attraktiv centrumkärna utan en massa trafik. Som stadsarkitekt måste man hela tiden se till helheten, säger Olof Thedin.