Annons

Chockhöjt elpris för kunder när nytt bolag tog över

När Alvesta Energi blev en del av Bixia uppfattade en del kunder inte att de skulle välja nytt avtal eller bekräfta sitt avtal för att behålla ett lägre elpris.
Alvesta • Publicerad 14 juli 2012

Resultatet för en del kunder blev då att de fick ett tillsvidareavtal där priset hade höjts från 35,93 öre/kWh till 70,9 öre/kWh. Många arga kunder stod utanför Alvesta Energis kontor på torsdagsmorgonen för att försöka få ett svar på vad som hade hänt.

– Jag hade skrivit ett rörligt avtal med Alvesta Energi men har inte fått något papper om att man skulle omförhandla, så elen blev dubbelt så hög. Man kan inte säga upp ett pågående avtal utan att informera kunden, säger Ulf Carlberg som är en av Bixias nya kunder.

Annons

– Jag anser att om man redan har ett avtal med Alvesta Energi så ska det följa med in i det nya företaget. Vi har inte heller fått information om att ett tillsvidareavtal skulle vara så dyrt, säger Bertil Widén som också är ny elkund hos Bixia.

Bixia säger själva att de försöker vara noga med att skicka ut information till kunderna.

– Vi har informerat de kunder som inte gjort ett aktivt val tidigare att de kommer att hamna på vår produkt ”fast pris 3 månader” om de inte kontaktar oss och får ett mer förmånligt avtal, säger Joakim Borén.

De som tidigare gjort ett aktivt val med Alvesta Energi skulle få samma avtal hos Bixia och få ett liknande om inte lägre elpris hos Bixia. Men som i Ulf Carlbergs fall, och många med honom, fick de istället det dubbla priset.

Alvesta Energi blev nedringda under dagen av upprörda kunder.

– Det är inte Alvesta Energis fel, det är Bixia som inte har gått ut med rätt information, säger Ulf Carlberg.

Både Ulf Carlberg och Bertil Widén fick nya avtal då de ringde upp Alvesta Energi, efter det att den skyhöga räkningen damp ner i brevlådan. Allt i enighet med Bixias policy.

– Vi måste fundera över hur vi kommunicerar eftersom det har blivit en reaktion av detta. Vi tyckte att vi var tydliga i våra utskick, men ändå har kunder missat den och då måste vi ödmjukt fundera över vad vi kunde gjort bättre, säger Joakim Borén.

Carolina Svensson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons