Gudinnor görs synliga igen
Processer har pågått i Utställningshallen sedan i oktober och är ett projekt som pågår under ett år. Där får publiken följa ett antal inbjuda konstnärers olika konstnärliga processer under samma tidsperiod.
Smålandsposten har tidigare skrivit om en trio konstnärers arbete med allmänningar och Amanda Cardells ”En studie av timmer” som redan introducerats där. Nu är det dags för nästa del, ”Matriarkal Arkitektur/Osynliggjorda gudinnor”, ett samarbete mellan Jon Cederberg och utställningshallens curator Veronica Wiman.
– Jag tycker att det här är väldigt intressant, hur matriarkal arkitektur och feministisk stadsplanering blir i form. Pachamaman är en form jag har titta på jättelänge, säger Veronica Wiman och visar på den stora golvmålning som nu pryder stora delar av utställningshallen.
– För mig ställer feminismen frågor, den är undersökande och tillåtande och gör att vi navigerar i samhället eller i strukturer på olika sätt. Detta är det översatt till något slags formspråk.
I deras arbete har de samlat en mängd olika gudinnor från alla delar av världen, där de har vitt skilda roller beroende på vilket kultur de är hämtade ifrån.
– Det är väldigt olika hur olika kulturer har sett på kvinnorollen. Här finns allt ifrån fruktbarhetens, vishetens och jakten gudinna till underjordens härskarinna, säger Jon Cederberg.
Och hur kommer vi se det här utvecklas under året som kommer?
– Det vet vi inte än. I projektet ”Processer” är tanken att det ska finnas lokala förankringar. Detta är en början på ett undersökningsmaterial. Framåt våren får vi sedan se vad detta betyder lokalt.
Förutom tidigare nämnda arbeten ingår också konstnärskollektivet Raketa i projektet och finns redan i Utställningshallen. Framåt våren introduceras Åsa Jungnelius som den sista konstnären i ”Processer”