Kombiterminalen byggs ut
Det som gjorts hittills är en grovterrassering av området. Inte av hela KLS-området, som är 48 000 kvadratmeter stort, men större delen av det.
– Där ska också bli en byggnad så att man ska kunna lasta under tak och byggas en lagerlokal. Det ska också bli fler stickspår, industrispår på området, säger Kjell Rosenlöf, vd i Alvesta Utveckling AB, kommunens bolag som har industritomter på sitt bord.
– Detta är ett väldigt positivt steg och miljömässigt vettigt att man går över allt mer till transporter på järnväg. Terminalen drivs av Alvesta Intermodal AB, men den är öppen för alla, säger han.
Utbyggnaden sker inom ramen för EU:s infrastrukturprojekt Baltic Link Motorways of the Sea, som hade kickoff i december 2010 kombiterminalen med medverkan av Näringslivsdepartementet, Alwex-företaget Alvesta Intermodal AB, som arrenderar terminalen och många fler.
Hela projektet ska vara klart 2013. Det har då kostat 1,1 miljarder svenska kronor, varav EU har satsat 17,1 miljoner Euro. I summan ingår mycket annat än kombiterminalen i Alvesta, bland annat upprustning av järnvägen Emmaboda-Karlskrona.