Annons

Svårt att bevisa bluffakturor

Flera tusen skulle Saidy Carlsson betala för en tjänst hon aldrig hade hört talas om.
– Man har ju hört om bluffakturor men jag trodde inte jag skulle bli drabbad själv, säger hon.
Alvesta • Publicerad 9 juli 2012

Saidy Carlsson i Alvesta fick förra veckan ett samtal från en man på 118 108 Media Solutions AB som sa att hennes gratisperiod för företagsannonsering var slut och att hon nu skulle betala 12 000 kronor eller säga upp det tidigare avtalet.

– När jag sa att jag inte visste vad han pratade om hotade han med att lägga på luren och skicka en faktura. Jag blev rädd och kände mig tvingad att välja uppsägningen, säger Saidy Carlsson.

Annons

Några dagar senare kom en uppsägning för tjänsten och en faktura på 7586 kronor från företaget.

– Jag ska bestrida fakturan för jag har inte beställt någonting, säger Saidy Carlsson.

Söker man efter 118 108 Media Solutions på internet finner man dem bland annat på Svensk Handels varningslista.

– Vi skickar inte ut bluffakturor. Vi jobbar med telefonförsäljning och ibland är många orutinerade som jobbar här, vilket gör att det kan uppstå missförstånd, därför ligger många telemarketing företag på varningslistor, säger Daniel Andersson, kontorschef på 118 108 Media Solutions.

Att bevisa brott krävs att polisen kan göra en bedömning om att det är ett uppsåt.

– Det är ett dilemma, säger Lars-Åke Berg på polisen i Kronoberg.

Antalet bluffakturor har dock minskat enligt Lars-Åke Berg.

– Vi fick in många anmälningar förra hösten. Vissa fakturor är skickade av misstag av exempelvis nya företag, säger Lars-Åke Berg.

Carolina Svensson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons