Vägen till Europa börjar i Alvesta
Långaväga gäster fanns på platsen vid kickoffen, där det serverades glögg och pepparkakor. Gästerna var bland andra Anna Wypych-Namiotko och Monika Tomaszewska, polska Infrastrukturministeriet, Harris Mawusi, Gdynias hamn med flera.
Ragnvald Paulson, ställföreträdande chef på Näringslivsdepartementets transportenhet deltog, liksom Hans Hansson, Stena Line samt Pär Aspengren och Urban Farbäck från Alwex, som äger Intermodalterminalen.
Gunnar Nordmark hälsade välkommen.
– Syftet är att etablera en internationell transportkorridor för de nord-sydliga godstransporterna. Projektet Baltic-Link Motorways of the Sea kommer att öka kapacitet och service för transporter på järnväg, sade Gunnar Nordmark, ordförande i projektets styrgrupp.
Andra som talade var bland andra Pär Aspengren, som tog upp hur kunderna mer och mer efterfrågar totala och miljövänliga transportlösningar.
Hela projektet ska vara klart 2013 och då har det kostat 1,1 miljarder svenska kronor.
– EU har satsat drygt 17,1 miljoner Euro på att bygga en kombiterminal i Alvesta, rusta upp järnvägen mellan Emmaboda och Karlskrona, göra investeringar för järnväg i Karlskrona hamn och se till att Stena Lines färjor kan ta ström från hamnen, sade Per-Olof Löfberg, projektledare på Regionförbundet .
En som var glad var Tommy Olsson, kd-politiker i Karlskrona och ordförande i nätverket kommuner och andra, som samarbetat i projektet:
– Infrastruktur är så oerhört viktigt. Om inte vägar och transporter fungerar kan inte folk leva och bo, sade Tommy Olsson.