Annons

Vägen till Europa börjar i Alvesta

Det smått fantastiska infrastrukturprojektet med det långa namnet Baltic Link Motorways of the Sea har firats på Intermodalterminalen i Alvesta.
Alvesta • Publicerad 3 december 2010
Tommy Olsson, ordförande i Baltic-Link Association, var jätteglad över Motorways of the Sea, som binder ihop olika slags transporter.
Tommy Olsson, ordförande i Baltic-Link Association, var jätteglad över Motorways of the Sea, som binder ihop olika slags transporter.Foto: Margitta Lennartsson
Gunnar Nordmark, Robert Olesen och Mats Johnsson på väg ombord på symboliska första Baltic-Link-tåget för ännu mer kickoff i Karlskrona.
Gunnar Nordmark, Robert Olesen och Mats Johnsson på väg ombord på symboliska första Baltic-Link-tåget för ännu mer kickoff i Karlskrona.Foto: Margitta Lennartsson
Ryszard Toczek, Jan Lewko, Harris Mawusi, Elisabet Bodin och Ragnvald Paulsson i en handfast demonstration av Baltic-Links innebörd.
Ryszard Toczek, Jan Lewko, Harris Mawusi, Elisabet Bodin och Ragnvald Paulsson i en handfast demonstration av Baltic-Links innebörd.Foto: Margitta Lennartsson

Långaväga gäster fanns på platsen vid kickoffen, där det serverades glögg och pepparkakor. Gästerna var bland andra Anna Wypych-Namiotko och Monika Tomaszewska, polska Infrastrukturministeriet, Harris Mawusi, Gdynias hamn med flera.

Ragnvald Paulson, ställföreträdande chef på Näringslivsdepartementets transportenhet deltog, liksom Hans Hansson, Stena Line samt Pär Aspengren och Urban Farbäck från Alwex, som äger Intermodalterminalen.

Annons

Gunnar Nordmark hälsade välkommen.

– Syftet är att etablera en internationell transportkorridor för de nord-sydliga godstransporterna. Projektet Baltic-Link Motorways of the Sea kommer att öka kapacitet och service för transporter på järnväg, sade Gunnar Nordmark, ordförande i projektets styrgrupp.

Andra som talade var bland andra Pär Aspengren, som tog upp hur kunderna mer och mer efterfrågar totala och miljövänliga transportlösningar.

Hela projektet ska vara klart 2013 och då har det kostat 1,1 miljarder svenska kronor.

– EU har satsat drygt 17,1 miljoner Euro på att bygga en kombiterminal i Alvesta, rusta upp järnvägen mellan Emmaboda och Karlskrona, göra investeringar för järnväg i Karlskrona hamn och se till att Stena Lines färjor kan ta ström från hamnen, sade Per-Olof Löfberg, projektledare på Regionförbundet .

En som var glad var Tommy Olsson, kd-politiker i Karlskrona och ordförande i nätverket kommuner och andra, som samarbetat i projektet:

– Infrastruktur är så oerhört viktigt. Om inte vägar och transporter fungerar kan inte folk leva och bo, sade Tommy Olsson.

Margitta Lennartsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons